cover data dollar | پرانتز

آرشیو روزانه قیمت دلار از سال ۱۳۶۰ تا آبان ۱۴۰۴

مجموعه داده‌های قیمت روزانه دلار در ایران از مهر ماه سال ۱۳۶۰ تا بهمن ۱۴۰۳ تهیه شده است، اکنون در دسترس عموم قرار دارد. این داده‌ها که پیش از این تا سال ۱۴۰۱ منتشر شده بود، اکنون تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ به‌روزرسانی شده و شامل نرخ روزانه دلار آمریکا در بازه زمانی مذکور است.

p value 1 | پرانتز

P-value: چی هست و چی نیست

سوءتعبیر و سوءاستفاده از p-value (در فارسی پی مقدار گفته می‌شود) دهه‌هاست که رو به افزایش است. در مارس ۲۰۱۶، انجمن آمار آمریکا(ASA) بیانیه‌ای برای هشدار در مورد استفاده و تفسیر p-value منتشر کرد. در این نوشتار، تعریفی از p-value و بحثی پیرامون آن ارائه کرده و بر اهمیت تفسیر دقیق آن تأکید نموده‌ایم. مقدمه معناداری آماری و p-value از دیرباز در تحقیقات علمی شناخته شده و بسیار محبوب هستند، اما سوءاستفاده و تفسیر نادرست از آنها همچنان امری رایج است۱. ایده آزمون معناداری و مفهوم p-value توسط رونالد فیشر (Ronald Fisher) در دهه ۱۹۲۰ در زمینه تحقیقات بر روی واریانس محصولات کشاورزی توسعه یافت۲. او p-value را به عنوان شاخصی برای اندازه‌گیری اختلاف بین داده‌ها و فرضیه صفر (null

p value 1 | پرانتز
HHypothesis testing

P-value: چی هست و چی نیست

سوءتعبیر و سوءاستفاده از p-value (در فارسی پی مقدار گفته می‌شود) دهه‌هاست که رو به افزایش است. در مارس ۲۰۱۶، انجمن آمار آمریکا(ASA) بیانیه‌ای برای

dsfa | پرانتز
بهترین ترجمه فارسی برای data science

بهترین معادل برای «Data Science» در زبان فارسی چیست؟

در گزینه‌های موجود، بهترین معادل برای Data Science در زبان فارسی «علوم داده» است. به گزینه‌های دیگر اشکالاتی وارد است که در استفاده از علم به صورت اسم جمع تلاش شده تا حد ممکن راهکارهایی برای مواجهه با آن‌ها اندیشیده شود. اگر آنچه در گذشته در زبان فارسی متعارف بوده و به نوعی عرف زبانی تبدیل شده را معیار قرار دهیم، می‌توان به اختصار گفت علوم داده ترجمه بهتری از علم داده است همچنان که علوم کامپیوتر ترجمه بهتری از علم کامپیوتر  بوده است.

hdsr arc | پرانتز

ایجاد انگیزه و افزایش مشارکت در یادگیری علوم داده

خلأ اصلی نیروی انسانی در بازار کار علوم داده، افرادی هستند که توانایی تجزیه و تحلیلِ پیچیدگی‌های ناشی از ابعاد اقتصادی و مدیریتی و مهم‌تر از آن ابعاد انسانی و اجتماعی مسائل را داشته باشند. اما مسئله این اینجاست که این قابلیت‌ها به صورت متداول در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و همینطور در محیط‌های کاری پرورش پیدا نمی‌کند. این مقاله نیز روی همین نکته دست می‌گذارد و روشی مبتنی بر «مشارکت و ارزیابی مشارکت» برای پرورش توانایی تفکر انتقادی در میان دانشجویان و متخصصان علوم داده پیشنهاد می‌کند.