دادههای پایگاهها و ایستگاههای مدیریت بحران در مناطق تهران
شهرداری تهران آمار زیرساختهای مدیریت بحران را منتشر میکند. این داده شامل تعداد پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران، تعداد ایستگاه لرزهنگاری سطحی، تعداد ایستگاه شتابنگاری و تعداد ایستگاه لرزهنگاری درونچاهی است. نمونهای از این دادهها در جدول زیر آمده است: ناحیه- ادارات منطقه ۱ منطقه ۲ … منطقه ۲۲ تعداد پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران ۴ ۷ … ۸ تعداد ایستگاه لرزه نگاری سطحی ۲ ۱ … ۲ تعداد ایستگاه شتاب نگاری ۳ ۲ … ۲ تعداد ایستگاه لرزه نگاری درون چاهی ۱ ۱ … ۱ منبع: data.tehran.ir

تبعیض در موتورهای جستجو؛ چرا تنوعبخش در الگوریتمهای جستجو مهم است؟
در کسبوکارهای دیجیتال سرنوشت همه – از تأمینکننده و مشتری تا پلتفرم و متولیان زیرساختهای بازار — به عملکرد یک بازیگر پنهان وابستهاند: الگوریتم جستجو.

چهارچوب اکتشاف
اگر R را برای کار با دادهها انتخاب کردهاید و میخواهید یک کتاب درباره علوم داده بخوانید، یکی از بهترین انتخابها «R برای علوم داده» است.

پرواز با ارتفاع مناسب
معرفی و مرور کتاب «علم داده» از سری کتابهای دانشهای ضروری انتشارات دانشگاه امآیتی

۷ نوع سوگیری در نظرسنجیها و روشهای پیشگیری از آنها
نظرسنجیهای آنلاین، بهخصوص در سالهای اخیر در ایران (از طریق پلتفرمهایی مانند شبکههای اجتماعی، وبسایتها و اپلیکیشنها)، به یکی از ابزارهای رایج تحقیقات بازار تبدیل

بهترین معادل برای «Data Science» در زبان فارسی چیست؟
در گزینههای موجود، بهترین معادل برای Data Science در زبان فارسی «علوم داده» است. به گزینههای دیگر اشکالاتی وارد است که در استفاده از علم به صورت اسم جمع تلاش شده تا حد ممکن راهکارهایی برای مواجهه با آنها اندیشیده شود. اگر آنچه در گذشته در زبان فارسی متعارف بوده و به نوعی عرف زبانی تبدیل شده را معیار قرار دهیم، میتوان به اختصار گفت علوم داده ترجمه بهتری از علم داده است همچنان که علوم کامپیوتر ترجمه بهتری از علم کامپیوتر بوده است.
تست A/B چیست؟
کسب و کارها همیشه بر سر دوراهی هستند. میخواهند بدانند این راه بهتر است یا آن یکی راه. مثلا خود را جای مدیری بگذارید که
- ویژه

ایجاد انگیزه و افزایش مشارکت در یادگیری علوم داده
خلأ اصلی نیروی انسانی در بازار کار علوم داده، افرادی هستند که توانایی تجزیه و تحلیلِ پیچیدگیهای ناشی از ابعاد اقتصادی و مدیریتی و مهمتر از آن ابعاد انسانی و اجتماعی مسائل را داشته باشند. اما مسئله این اینجاست که این قابلیتها به صورت متداول در دانشگاهها و موسسات آموزشی و همینطور در محیطهای کاری پرورش پیدا نمیکند. این مقاله نیز روی همین نکته دست میگذارد و روشی مبتنی بر «مشارکت و ارزیابی مشارکت» برای پرورش توانایی تفکر انتقادی در میان دانشجویان و متخصصان علوم داده پیشنهاد میکند.