
دادههای حداقل حقوق و تورم ایران (۱۳۵۸-۱۴۰۴)
حداقل دستمزد در ایران هر ساله بر اساس مصوبه شورای عالی کار تعیین میشود و به عنوان معیار پایهای برای دستمزد کارگران مشمول قانون کار در نظر گرفته میشود. این مقدار معمولاً با در نظر گرفتن نرخ تورم و هزینههای معیشت مشخص شده و مبنای سایر پرداختیهای مزدی قرار میگیرد. دادههای ارائهشده شامل میزان حداقل دستمزد سالانه، درصد رشد آن نسبت به سال قبل و نرخ تورم ۱۲ ماهه برای دوره ۱۳۵۸ تا ۱۴۰۴ است. این اطلاعات نشاندهنده تغییرات سالانه در میزان حداقل حقوق و نوسانات تورم در این بازه زمانی است. دریافت داده سال تورم ۱۲ ماهه حداقل دستمزد (تومان) رشد حداقل دستمزد نسبت به سال قبل ۱۳۵۸ ۱۱.۴ ۱۷۰۱ ۱۳۵۹ ۲۳.۵ ۱۹۰۵ ۱۲% ۱۳۶۰ ۲۲.۸ ۱۹۰۵ ۰%

پانداس (Pandas) چیست؟
پانداس کتابخانه متنباز پایتون است که با بیش از ۱۰۰ میلیون دانلود در ماه، محبوبترین ابزار برای پردازش و تحلیل اکتشافی دادهها محسوب میشود. قابلیت خواندن و نوشتن در فرمتهای متنوع، آن را به ابزاری قدرتمند و انعطافپذیر برای متخصصان علوم داده تبدیل کرده است. همچنین، توابع پردازش دادهی آن، pandas را به ابزاری کاربردی برای تجمیع، تحلیل و پاکسازی دادهها تبدیل میکند. پانداس در واقع افزونهای برای پردازش و دستکاری دادههای جدولی در پایتون است که کارهایی مانند بارگذاری، همترازی، ادغام و تبدیل مجموعهدادهها را به طور کارآمد پیادهسازی میکند. محبوبیت پانداس به عنوان یک ابزار تحلیل داده را میتوان به تطبیقپذیری و عملکرد کارآمد آن نسبت داد. نام “Pandas” از عبارت “panel data” (دادههای پانلی) گرفته شده است که

چهارچوب اکتشاف
اگر R را برای کار با دادهها انتخاب کردهاید و میخواهید یک کتاب درباره علوم داده بخوانید، یکی از بهترین انتخابها «R برای علوم داده» است.

پرواز با ارتفاع مناسب
معرفی و مرور کتاب «علم داده» از سری کتابهای دانشهای ضروری انتشارات دانشگاه امآیتی
تست A/B چیست؟
کسب و کارها همیشه بر سر دوراهی هستند. میخواهند بدانند این راه بهتر است یا آن یکی راه. مثلا خود را جای مدیری بگذارید که
مقایسه واریانس در R
مقایسه واریانس در موارد متعددی کاربرد دارد از جمله: ۱- هنگامی که مایل هستید بدانید که آیا واریانس دادهها در دو گروه نمونه یکسان است
- ویژه

ایجاد انگیزه و افزایش مشارکت در یادگیری علوم داده
خلأ اصلی نیروی انسانی در بازار کار علوم داده، افرادی هستند که توانایی تجزیه و تحلیلِ پیچیدگیهای ناشی از ابعاد اقتصادی و مدیریتی و مهمتر از آن ابعاد انسانی و اجتماعی مسائل را داشته باشند. اما مسئله این اینجاست که این قابلیتها به صورت متداول در دانشگاهها و موسسات آموزشی و همینطور در محیطهای کاری پرورش پیدا نمیکند. این مقاله نیز روی همین نکته دست میگذارد و روشی مبتنی بر «مشارکت و ارزیابی مشارکت» برای پرورش توانایی تفکر انتقادی در میان دانشجویان و متخصصان علوم داده پیشنهاد میکند.