هر حرفهای مجموعهای از ویژگیها و نیازمندیهای جانبی دارد که معمولا هنگام انتخاب و تحصیل، از نظرها پـنـهـــان میمــانـد. امــا وقــتـی وارد کار شوید، میبینید اهمیت آنها هیچ کمتر از نیازهای تخصصی آن حرفه نیست. در حقیقت، هر شـــغـل نـیــمهای پنهان از مهارت و دانش دارد.
کسی که در آمار و تحلیل داده مشغول به فعالیت است کارش فقط بالا و پایین کردن اعداد و پیدا کردن الگوها و روابط ریاضی نیست. کار در این حوزه نیازمندیهای دیگری هم دارد که اهمیتشان در عمل هیچ کم از این موارد نیست.
کسی که در این حوزه کار میکند بخش زیادی از وقتش را صرف توضیح اعداد و روابط بین آنها میکند. پس باید نوشتن بلد باشد.
از طرف دیگر باید بتواند آنچه انجام داده را به صورت ساده و قابل فهم برای دیگران توضیح دهد. اینجا استفاده از نمودار و تصویر به کار میآید. پس باید ذائقه بصری خود را نیز پرورش داده باشد.
یادگیری این مهارتها، تاثیرگذاری تحلیلگر داده و کارشناس آمار را در هر حوزهای که باشد به صورت چشمگیری افزایش خواهد داد.
ایـن مــهـارتهـــا در هــیــچ جایی مانند «دیتاژورنالیسم» به یکدیگر پیوند نخوردهاند. اگر میخواهید آنها را در کنار تحلیل داده یاد بگیرید در دوره آموزشی «روایتگری با دادهها و روزنامهنگاری داده» ثبت نام کنید:

روایتگری با داده و دیتاژورنالیسم
در هر بخش از بازار تحلیل داده که کار کنید حتما سر و کارتان به گزارشنویسی، تولید مستند و تهیه ارائه افتاده است. اینها همه نیازمند مهارتهایی هستند که بیشتر از همه جا، خود را در «روایتگری با دادهها» نشان میدهند. باید بتوانیم دستاوردهای تحلیل داده را با خط سیر مشخص مانند یک داستان جذاب ارائه کنیم، به گونهای که همه چیز برای مخاطب شفاف و قابل فهم و البته قابل نقد باشد. دادهها معمولا از منابع مختلف میآیند و مراحل زیادی را طی میکنند تا به اطلاعات و بینشهای ارزشمند تبدیل شوند و به مخاطب برسند. به همین دلیل به راحتی ممکن است هنگام ارائه، مخاطب سر در گم شود و از چیزی سر در نیاورد. اینجاست که باید از هنر نویسندگی و داستانگویی کمک گرفت و از گسست جلوگیری کرد.
ایدهها و داستانهای زیادی هست که میتوان با استفاده از دادهها آنها را بهتر و تاثیرگذارتر تعریف کرد. از طرف دیگر، داستانهای زیادی نیز در انبوه دادهها نهفته است که باید با تحلیل و موشکافی آنها را استخراج کرد. به همین خاطر مهارت قصهگویی با دادهها (data story telling) را برای کسانی که با دادهها کار میکنند ضروری میدانند. ذهن تحلیلگر هیچ جا به اندازه خواندن و نوشتن متنهای تحلیلی منسجم پرورش پیدا نمیکند.
اگر بخواهیم این مهارت را یاد بگیریم هیچ جا بهتر از دیتاژورنالیسم (data journalism) نیست. چون در هیچ شاخه دیگری «کار با داده» تا این اندازه با «قصهگویی» عجین نشده است. منظور از دیتاژورنالیسم، روزنامهنگاری و انواع دیگر تولید محتوا با تاکید بر استفاده از دادههاست.
در این دوره آموزشی با دیتاژورنالیسم آشنا میشویم، نمونههای جذاب و تاثیرگذار آن را بررسی میکنیم، امکانات تحلیل داده برای دیتاژورنالیسم را مرور میکنیم، انواع روایتگری با استفاده از دادهها را با مرور چند مثال معرفی میکنیم و استراتژیهای موثر برای طرح سوال ارزشمند، ارائه موثر اطلاعات و گزارشنویسی گیرا و قابل فهم را یاد میگیریم.
اگر محتوای تخصصی آمار و تحلیل داده مهارتهای سخت مورد نیاز برای کار در این حوزه باشند، قلم خوب و ذائقه بصری پرورشیافته از جمله مهارتهای نرم مورد نیاز هستند. بسیاری از افراد در مسیر یادگیری خود مهارتهای نرم را دست کم میگیرند و تمام انرژی خود را برای یادگیری مهارتهای سخت صرف میکنند، با این تصور که مهارتهای نرم سهلالوصولترند و میتوان هر وقت لازم شد آنها را فرا گرفت. در حالیکه یادگیری مهارتهای نرم در مقایسه با مهارتهای سخت، تدریجی و آهستهتر اتفاق میافتد. به همین خاطر کسانی که در مهارتهای نرم وضعیت بهتری دارند، در محیطهای کار قابلیت جایگزینی کمتری دارند.
اگر میخواهید به عنوان تحلیلگر داده حضوری متمایز و ممتاز در فضای کار خود داشته باشید، سعی کنید برای ارتقای مصورسازی و بالا بردن کیفیت متنهای وقت بگذارید.