کسب و کارها همیشه بر سر دوراهی هستند. میخواهند بدانند این راه بهتر است یا آن یکی راه. مثلا خود را جای مدیری بگذارید که دو طرح برای وبسایت کسب و کارش در دست دارد و یا دو نسخه برای طراحی محصول جدید.کدام را باید انتخاب کند؟ پاسخ روشن است: طرحی بهتر است که مشتریان بیشتر دوست دارند. برای اینگونه دوراهیها یک روش مبتنی بر داده وجود دارد.
آزمایش A/B یک تکنیک آماری است که برای مقایسه دو نسخه مختلف از یک محصول یا خدمات استفاده میشود تا مشخص شود کدام یک عملکرد بهتری دارد. این کار شامل تقسیم تصادفی یک نمونه از کاربران به دو گروه است: گروه A، که نسخه اصلی محصول به آنها نشان داده شده، و گروه B، که نسخه اصلاح شده محصول به آنها نشان داده شده است. هدف این است که مشخص شود کدام نسخه منجر به نتایج بهتری مانند افزایش فروش یا تعامل بیشتر کاربر میشود.
آزمون (تست) AB یک روش برای فهمیدن علیت است. برای نمونه اگر آزمایشی ترتیب دهید که برخی بازدیدکنندگان یک وبسایت دکمه تعبیه شده برای خرید اشتراک را قرمز و برخی دیگر آن را زرد ببینند به شرط آنکه تمام شرایط دیگر یکسان باشد میتوانید نتیجه بگیرید که دلیل کلیک بیشتر روی یکی از دکمهها رنگ آن است. این کار به کسب و کارها اجازه میدهد بطور مداوم کالاها و خدمات خود را بهبود دهند.
مراحل انجام آزمایش A/B
آزمون A/B میتواند نتایج حیرت انگیزی در بالابردن سودآوری و بهینهسازی خدمات و محصولات داشته باشد به شرط آنکه این آزمایش به درستی انجام شود.
۱.طراحی فرض تحقیق
فرض تحقیق همانچیزی است که شما در پی کشف آن هستید. اگر فکر میکنید انجام دادن فلان تغییر باعث میشود محصول شما بهتر بفروش برسد شما یک فرضیه دارید که میتوانید آن را آزمون کنید. یک نمونه از فرضیه به این صورت است:
تغییر رنگ دکمه خرید اشتراک به زرد (این همان متغیر تست شونده است)باعث افزایش کلیک (این همان متغیری است که مطلوب آزمون کننده است) خواهد شد.
۲.ایجاد گروههای کنترل و آزمایش
از اسم آزمایش مشخص است که شما به ۲ گروه A و B احتیاج دارید. به این دو گروه معمولا گروههای کنترل و آزمایش هم میگویند. گروه کنترل همان گروهی است که دکمه مورد نظر در وبسایت شما را به همان صورت قبلی مشاهده می کند. گروه دوم همان کاربرانی هستند که دکمه مورد نظر در وبسایت شما به رنگ زرد مشاهده میکنند.
۳.تعیین تعداد آزمایش شوندگان
بسته به سایز کسب و کارها، تقریبا در تمام موارد انجام دادن آزمایش AB روی تمام بازدیدکنندگان غیر ممکن است. برای اینکار باید نمونهای از جمعیت کل بازدیدکنندگان انتخاب کنید. این نمونه باید به اندازه کافی بزرگ باشد که شما بتوانید پس از انجام دادن آزمایش، نتایج آن را روی جمعیت مورد نظر تعمیم دهید.
۴. فرایند تصادفی
پس از تعیین تعداد نمونه برای انجام AB تست، لازم است شرکتکنندگان در آزمایش به گروهای آزمایش و کنترل تخصیص داده شوند. نکته مهم در این فرایند آن است که تمام انتخاب شوندگان شانس برابری برای اختصاص به یکی از گروههای آزمایش و یا کنترل داشته باشند. این شانس برابر تضمیم میکند که شرکتکنندگان بصورت تصادفی در گروهها جای گرفتهاند.
۵.انجام آزمایش
اگر مراحل قبلی را به درستی انجام داده باشید حالا میتوانید کار تجزیه و تحلیل را انجام دهید. کار اصلی در این مرحله اندازهگیری شاخص مورد نظر (مثلا نرخ تبدیل کلیک به سفارش) و مقایسه آن بین گروههای کنترل و آزمایش است. اگر این تفاوت به اندازه کافی قابل توجه باشد میتوانید نتیجه بگیرید که تغییرات انجام شده مفید بوده است یا خیر.
۶.تکرار
حالا ورژن بهتری از محصول و یا خدمت خود در دست دارید که میتواند به مشتریان ارائه شود. وقت آن است که ایدههای جدیدتری را به آزمون بگذارید و رفتار مشتریان خود را شناسایی کنید.