دوره آموزشی تحلیل داده‌های نظرسنجی در R

cover survey 2

معرفی

داده‌های بدست آمده توسط نظرسنجی‌ها یکی از مهم‌ترین منابع تحلیل‌های سیاسی، اجتماعی، مدیریتی و تحقیقات بازاریابی است. این رویداد برای کسانی طراحی شده است که می‌خواهند با استفاده از تحلیل داده‌های نظرسنجی گزارش‌های تحلیلی ارائه کنند. مطالب این دوره با استفاده از منابع به روز طراحی پژوهش‌های پیمایشی به گونه‌ای طراحی شده که تمامی مراحل این گونه پژوهش‌ها پوشش داده شود. همچنین در تمام طول دوره از داده‌های پروژه‌های واقعی مانند پیمایش «ارزش‌های جهانی»، «عرب بارومتر» و داده‌های پیمایش‌های برگزار شده در ایران استفاده خواهد شد.

مخاطبین

فعالان کسب و کارهای تحقیقات بازار، پژوهشگران علوم اجتماعی، کارشناسان روابط عمومی، روزنامه‌نگاران و دانشجویان رشته‌های مرتبط از مخاطبین این دوره آموزشی می‌باشند. ابزار مورد استفاده در این دوره زبان برنامه‌نویسی R می‌باشد. 

برنامه آموزشی

۱- نظرسنجی چیست؟

۱ جلسه

  • چه کسانی نظرسنجی انجام می‌دهند؟
  • چه سوال‌هایی در نظرسنجی‌ها پرسیده می‌شود؟
  • نظرسنجی به چه صورت باید انجام شود؟
  • آیا می‌توان نتایج نظرسنجی را تعمیم داد؟
  • معرفی نمونه‌های نظرسنجی موفق

۲- نمونه‌گیری 

۲ جلسه

  • جمعیت آماری چیست و چرا باید نمونه گیری انجام شود؟
  • انواع نمونه‌گیری
  • چه تعداد نمونه کافی است؟
  • وزن نمونه‌ها

۳- طراحی پرسشنامه

۱ جلسه

  • انواع سوال در پرسشنامه‌ها
  • ملاحظات طراحی پرسشنامه

۴- تحلیل داده‌های نظرسنجی

۸ جلسه

  • تهیه نقشه راه برای تحلیل داده‌ها
  • معرفی R و Rstudio
  • وارد کردن داده‌ها در R
  • تحلیل داده‌های طبقه‌بندی شده
    • مصورسازی داده‌ها
    • خلاصه‌سازی و تفسیر داده‌ها
    • بررسی ارتباط ۲ متغیر طبقه‌بندی شده
    • آزمایش آماری برای متغیرهای طبقه‌بندی شده
  • تحلیل داده‌های پیوسته
    • مصورسازی داده‌ها
    • آزمایش‌های آماری برای متغیرهای پیوسته
    • تعمیم نتایج
  • مدل‌سازی داده‌های نظرسنجی
    • آشنایی با خط روند
    • مدل‌های رگرسیونی
    • تحلیل نتایج رگرسیون

پیشنیاز

 

شرکت در این دوره به دانش پیشین در زمینه‌های آمار و برنامه‌نویسی نیاز ندارد.

برنامه زمانی کلاس‌ها

تاریخ

روز هفته

تعداد جلسه

ساعت 

۱۴۰۲/۱۱/۰۳

سه‌شنبه

۲

۱۸:۰۰ تا ۲۱:۱۵

۱۴۰۲/۱۱/۱۰

سه‌شنبه

۲

۱۸:۰۰ تا ۲۱:۱۵

۱۴۰۲/۱۱/۱۷

سه‌شنبه

۲

۱۸:۰۰ تا ۲۱:۱۵

۱۴۰۲/۱۱/۲۴

سه‌شنبه

۲

۱۸:۰۰ تا ۲۱:۱۵

۱۴۰۲/۱۲/۰۱

سه‌شنبه

۲

۱۸:۰۰ تا ۲۱:۱۵

۱۴۰۲/۱۲/۰۸

سه‌شنبه

۲

۱۸:۰۰ تا ۲۱:۱۵

اعلام می‌شود

اعلام خواهد شد

۲ جلسه حضوری-آنلاین 

اعلام خواهد شد

مزایای دوره

  • دسترسی به درس‌نامه‌ها و تمرین‌های یادگیری زبان R در مدرسه دقیقه بلافاصله پس از ثبت نام.
  • استفاده از داده‌های واقعی در طول کلاس‌ها.
  • رویداد حضوری برای آشنایی شرکت‌کنندگان با یکدیگر و ایده‌پردازی برای پروژه‌های در دست اجرا.
  • ویدئوی ضبط شده کلاس‌ها.
  • دسترسی به گروه پشتیبانی در طول مدت دوره.
  • کلاس رفع اشکال.
  • دریافت مدرک پایان دوره.
  • امکان پرداخت قسطی شهریه.

مشخصات دوره

  • سطح دوره : مقدماتی و متوسط 
  • زمان برگزاری : سه‌شنبه‌ها ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۱:۱۵
  • طول دوره : ۶ هفته ۲۱ ساعت (۱ روز در هفته)
  • ساعت برگزاری ۱۸ تا ۲۱:۱۵
  • شروع دوره: ۳ بهمن‌ ۱۴۰۲
  • پایان دوره: ۸ اسفند ۱۴۰۲
  • شیوه برگزاری: آنلاین (بعلاوه یک رویداد حضوری اختیاری)

معرفی مدرسین

بهمن اجدری

بهمن اجدری

تحلیلگر داده‌های کسب‌وکار در شرکت پردازش و تحلیل داده دقیقه، نویسنده تحلیل‌های اجتماعی و اقتصادی در مجله تحلیلی «دقیقه‌ای برای تأمل»، دانش‌آموخته بازاریابی در کسب و کارهای الکترونیک از دانشگاه لولئا در سوئد و مدیریت گردشگری از دانشگاه کارولینای جنوبی در آمریکا و دانشجوی جامعه‌شناسی در دانشگاه خوارزمی

آمنه ابراهیم ولوجردی

آمنه ابراهیم ولوجردی

کارشناسی آمار در دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد آمار زیستی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، سابقه فعالیت در پژوهشکده علوم غدد ودرون‌ریز و متابولیسم و مرکز تححقیقات جراحی‌های کم‌تهاجمی، متخصص آمار و تحلیل داده در تحقیقات کمّی سلامت، داروسازی، زیست‌شناسی، پزشکی و صنعت

علیرضا کدیور

علیرضا کدیور

کارشناسی ارشد آمار و تحقیق در عملیات از دانشگاه اسکس انگلستان، فارغ التحصیل مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و مدرس دانشگاه صنعتی شریف. تحلیلگر داده در شرکت پردازش و تحلیل داده دقیقه و نویسنده تحلیل‌های اجتماعی و اقتصادی در مجله تحلیلی «دقیقه‌ای برای تامل».

پشتیبان دوره

لعیا غفاریان

لعیا غفاریان

دانش‌اموخته کارشناسی ارشد اقتصاد شهری از دانشگاه اصفهان و تحلیل‌گر داده در شرکت پردازش و تحلیل داده دقیقه.

ثبت نام

شهریه بدون تخفیف: ۳،۲۰۰،۰۰۰ تومان

تخفیف ثبت نام گروهی: ۲۵% برای ثبت نام گروه‌های ۳ نفر و بیشتر

برای دریافت تخفیف گروهی لطفا با شماره  ۸۸۳۴۹۲۴۴-۰۲۱ تماس بگیرید.

کلیه تخفیف‌ها از قسط دوم شهریه کسر می‌شود. همچنین امکان استفاده از تخفیف‌ها بصورت همزمان وجود دارد.

 

پرداخت قسطی

قسط اول

پرداخت قسط اول و دسترسی به درس‌ها

شهریه: ۱،۲۰۰،۰۰۰ تومان

محل برگزاری: آنلاین

قسط دوم

قسط دوم: ۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان

با تخفیف ۱،۵۲۰،۰۰۰ تومان

 

 

کسانی که علاقمند به پرداخت در یک مرحله می‌باشند می‌توانند از پنج درصد تخفیف بیشتر استفاده کنند.

 

ثبت نام و پرداخت یکجا

شهریه با احتساب ۵ درصد تخفیف بیشتر

۳،۰۴۰،۰۰۰ تومان

در اسفند ماه ۱۴۰۱ مدرسه پردازش و تحلیل داده دقیقه اقدام به برگزاری کارگاه تحلیل داده‌های نظرسنجی با تاکید بر داده‌های پروژه «پیمایش ارزش‌های جهانی» کرد. با توجه به استقبال علاقمندان در حوزه تحقیقات پیمایشی از کارگاه، مدرسه دقیقه نسبت به طراحی دوره جامع‌تری برای برگزاری در زمستان ۱۴۰۲ اقدام کرده است. این دوره با رویکرد گسترده‌تری برنامه‌ریزی شده است و علاوه بر تحلیل داده‌ها، قسمت‌های طراحی پرسشنامه و نمونه‌گیری را را نیز در بر می‌گیرد.

می‌توانید محتوای کارگاه برگزار شده را در ادامه مشاهده کنید.

معرفی

داده‌های نظرسنجی یکی از منابع پرکاربرد در تحلیل‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی و تحقیقات بازار است. کارگاه تحلیل داده‌های افکارسنجی در R، داده‌های «پیمایش ارزش‌های جهانی» را به عنوان یکی از مهم‌ترین افکارسنجی‌های فعال در دنیا را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این دورۀ سه روزه، تمام قدم‌های یک پروژه واقعی تحلیل داده طی می‌شود تا در خلال معرفی و مرور راهکارهای تحلیل داده، مقدمات شناخت ذهنیت مردم در جوامع مختلف از جمله ایران نیز فراهم می‌شود. پیمایش ارزش‌های جهانی اینگلهارت در 120 کشور جهان از جمله ایران برگزار شده و امکان مقایسه ذهنیت جوامع مختلف با یکدیگر را فراهم می‌کند. در این برنامه سه روزه، بسیاری از چالش‌های یک پروژه واقعی را به صورت عملی تجربه می‌کنید. این کارگاه به شما کمک خواهد کرد تا هنگام کار با داده‌های مورد علاقه خودتان با مجموعه متنوعی از ایده‌های مصورسازی و پردازش داده برخوردار باشید. اگر به تحلیل داده – مخصوصا داده‌های نظرسنجی – علاقه‌مندید، این کارگاه آموزشی را از دست ندهید. 

برنامه کارگاه

۱- طرح سوال 

داده‌های پیمایش ارزش‌های جهانی بسیار گسترده است. به همین سبب برای طرح پرسش باید قدم به قدم پیش رفت. رویکرد نزدیک شدن به داده‌ها و طرح سوال از آن‌ها از اهداف این قسمت است.

۲- وارد کردن داده‌ها در R

داده‌های پیمایش ارزش‌های جهانی در کشور‌های مختلف بعضا تعداد ستون‌های متفاوتی دارد. حجم این داده‌ها نیز بسیار زیاد است. استفاده از روش‌های بهینه در وارد کردن داده‌ها و تجمیع آن‌ها هدف این بخش است.

۳- تمیزکاری و تبدیل داده

با این که داده‌ها توسط یک تیم حرفه‌ای و بین المللی جمع‌اوری شده اما کماکان احتیاج به پاکسازی و تبدیل نیاز دارد. ایجاد ستون‌های جدید و تبدیل مقادیر از اهداف این قسمت است.

۴- تحلیل توصیفی داده‌ها

خلاصه‌سازی آماری داده‌ها برای توصیف داده‌ها هدف این قسمت است. توابع موجود در کتابخانه dplyr و دیگر کتابخانه‌های مرتبط در این قسمت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵- مصورسازی داده

ترسیم نمودار برای سر در آوردن از داده‌ها و پاسخ به پرسش‌های طرح شده هدف اصلی این بخش است. پیاده‌کردن تحلیل توصیفی داده‌ها در یک گراف، نقشه و حتی انیمیشن جزو مراحلی است که در این قسمت به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

۶- مدل‌سازی

در این مرحله تحلیل از سطح توصیف فراتر خواهد رفت و به مدل‌سازی داده‌ها خواهیم پرداخت. شیوه استنتاج از داده‌ها و چگونگی تعمیم‌ نتایج به گزاره‌هایی درباره جوامع چالش اصلی این قسمت خواهد بود.

پیش‌نیاز

مهمترین پیش‌نیاز این کارگاه، کنجکاوی و علاقه‌مندی به شناخت علمی روندهای اجتماعی است. آشنایی با R و کتابخانه‌های ggplot2 و dplyr به همراهی بیشتر با کارگاه کمک می‌کند، اما پیش‌نیاز کارگاه محسوب نمی‌شود. دسترسی به منابع آموزشی لازم، پیش از شروع کارگاه، در وب‌سایت مدرسه پردازش و تحلیل داده دقیقه در اختیار شما قرار خواهد گرفت. بهتر است هنگام حضور در کارگاه یک لپ‌تاپ همراه خود داشته باشید تا خودتان قدم به قدم همراه با کارگاه پیش بروید.

دیدگاه‌ها

11 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    من ثبت نام کردم به صورت قسطی. اما فاکتوری که برای من میاد ۳۲۰۰ تومن هست. آیا هنگام پرداخت قسط دوم به روزرسانی میشه فاکتور؟

    1. سلام. وقت شما هم بخیر. دوره «تحلیل داده‌های نظرسنجی» برای اولین بار با تمرکز روی داده‌های پیمایش ارزش‌های جهانی (داده‌های اینگلهارت) در زمستان ۱۴۰۱ برگزار شد. نسخه توسعه‌یافته این دوره که علاوه بر داده‌های اینگهارت با داده‌های دیگری مثل عرب‌بارومتر هم توش کار میشه، در زمستان ۱۴۰۲ برگزار میشه. تاریخ شروع کلاس‌ها سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ خواهد بود.

    1. کلاس روی گوگل‌میت برگزار میشه و هیچ مانعی برای دوستانی که از خارج ایران در دوره شرکت می‌کنند نداریم.

  2. سلام
    وقت به خیر
    ممکن است مختصرا تفاوت داده های نظرسنجی و پرسشنامه ها را بفرمایید،
    آیا تفاوت تنها در حجم نمونه است؟
    و اینکه از برنامه R برای تحلیل داده های پرسشنامه ها با حجم نمونه کمتر هم می توان استفاده کرد؟
    سپاسگزارم

    1. سلام
      خیلی ممنونم از پیام شما.
      پرسشنامه ابزاری برای نظرسنجی (survey) است. به تفاوت پیمایش(poll) و نظرسنجی در دوره خواهیم پرداخت.
      در مورد سوال دوم جواب شما مثبت است. بله می‌توان از R استفاده کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors