کارگاه تحلیل داده‌های نظرسنجی در R

تحلیل داده‌های نظرسنجی

معرفی

داده‌های نظرسنجی یکی از منابع پرکاربرد در تحلیل‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی و تحقیقات بازار است. کارگاه تحلیل داده‌های افکارسنجی در R، داده‌های «پیمایش ارزش‌های جهانی» را به عنوان یکی از مهم‌ترین افکارسنجی‌های فعال در دنیا را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این دورۀ سه روزه، تمام قدم‌های یک پروژه واقعی تحلیل داده طی می‌شود تا در خلال معرفی و مرور راهکارهای تحلیل داده، مقدمات شناخت ذهنیت مردم در جوامع مختلف از جمله ایران نیز فراهم می‌شود. پیمایش ارزش‌های جهانی اینگلهارت در 120 کشور جهان از جمله ایران برگزار شده و امکان مقایسه ذهنیت جوامع مختلف با یکدیگر را فراهم می‌کند. در این برنامه سه روزه، بسیاری از چالش‌های یک پروژه واقعی را به صورت عملی تجربه می‌کنید. این کارگاه به شما کمک خواهد کرد تا هنگام کار با داده‌های مورد علاقه خودتان با مجموعه متنوعی از ایده‌های مصورسازی و پردازش داده برخوردار باشید. اگر به تحلیل داده – مخصوصا داده‌های نظرسنجی – علاقه‌مندید، این کارگاه آموزشی را از دست ندهید. 

برنامه کارگاه

۱- طرح سوال 

داده‌های پیمایش ارزش‌های جهانی بسیار گسترده است. به همین سبب برای طرح پرسش باید قدم به قدم پیش رفت. رویکرد نزدیک شدن به داده‌ها و طرح سوال از آن‌ها از اهداف این قسمت است.

۲- وارد کردن داده‌ها در R

داده‌های پیمایش ارزش‌های جهانی در کشور‌های مختلف بعضا تعداد ستون‌های متفاوتی دارد. حجم این داده‌ها نیز بسیار زیاد است. استفاده از روش‌های بهینه در وارد کردن داده‌ها و تجمیع آن‌ها هدف این بخش است.

۳- تمیزکاری و تبدیل داده

با این که داده‌ها توسط یک تیم حرفه‌ای و بین المللی جمع‌اوری شده اما کماکان احتیاج به پاکسازی و تبدیل نیاز دارد. ایجاد ستون‌های جدید و تبدیل مقادیر از اهداف این قسمت است.

۴- تحلیل توصیفی داده‌ها

خلاصه‌سازی آماری داده‌ها برای توصیف داده‌ها هدف این قسمت است. توابع موجود در کتابخانه dplyr و دیگر کتابخانه‌های مرتبط در این قسمت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵- مصورسازی داده

ترسیم نمودار برای سر در آوردن از داده‌ها و پاسخ به پرسش‌های طرح شده هدف اصلی این بخش است. پیاده‌کردن تحلیل توصیفی داده‌ها در یک گراف، نقشه و حتی انیمیشن جزو مراحلی است که در این قسمت به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

۶- مدل‌سازی

در این مرحله تحلیل از سطح توصیف فراتر خواهد رفت و به مدل‌سازی داده‌ها خواهیم پرداخت. شیوه استنتاج از داده‌ها و چگونگی تعمیم‌ نتایج به گزاره‌هایی درباره جوامع چالش اصلی این قسمت خواهد بود.

پیش‌نیاز

مهمترین پیش‌نیاز این کارگاه، کنجکاوی و علاقه‌مندی به شناخت علمی روندهای اجتماعی است. آشنایی با R و کتابخانه‌های ggplot2 و dplyr به همراهی بیشتر با کارگاه کمک می‌کند، اما پیش‌نیاز کارگاه محسوب نمی‌شود. دسترسی به منابع آموزشی لازم، پیش از شروع کارگاه، در وب‌سایت مدرسه پردازش و تحلیل داده دقیقه در اختیار شما قرار خواهد گرفت. بهتر است هنگام حضور در کارگاه یک لپ‌تاپ همراه خود داشته باشید تا خودتان قدم به قدم همراه با کارگاه پیش بروید.

بهمن اجدری

بهمن اجدری

تحلیلگر داده‌های کسب‌وکار در شرکت پردازش و تحلیل داده دقیقه، نویسنده تحلیل‌های اجتماعی و اقتصادی در مجله تحلیلی «دقیقه‌ای برای تأمل»، دانش‌آموخته بازاریابی در کسب و کارهای الکترونیک از دانشگاه لولئا در سوئد و مدیریت گردشگری از دانشگاه کارولینای جنوبی در آمریکا و دانشجوی جامعه‌شناسی در دانشگاه خوارزمی

تاریخ‌های مهم

  • مهلت ثبت نام: ۳۰ بهمن 1401 
  • مهلت ثبت نام با تخفیف ۳۰%: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
  • تاریخ برگزاری: ۱ اسفند تا ۳ اسفند (دوشنبه تا چهارشنبه)
  • زمان برگزاری: ۱۶:۳۰ تا ۲۰:۰۰

🟢 مهلت ثبت نام با تخفیف تا ۲۹ بهمن تمدید شد!

ثبت نام حضوری

شهریه: 900.000 تومان
ظرفیت ثبت نام: ۴ نفر

ثبت نام زودهنگام با ۳۰% تخفیف:
شهریه: ۶۳0.000 تومان

محل برگزاری: تهران، خیابان شهیدبهشتی، خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، کوچه سوم، مرکز نوآوری نشر دانش

ثبت نام آنلاین

شهریه: ۷۵0.000 تومان
ظرفیت ثبت نام: 30 نفر

ثبت نام زودهنگام با ۳۰% تخفیف:
شهریه: ۵۲۵.000 تومان

محل برگزاری: google meet

دیدگاه‌ها

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors