فناوریهای نوظهور نظیر هوش مصنوعی و رسانهها و شبکههای اجتماعی مجازی امروزه تأثیر مهمی بر تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور دارند. از همین سو مطالعه نقش و تأثیر آن برای پژوهشگران و سیاستگذاران حوزههای رسانهای، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ضرورت دارد. با این حال بهدلیل ماهیت فناورانهی این حوزه، مطالعه آن با پیچیدگیهایی همراه است که در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کمتر به آن توجه میشود. این در حالی است که در دنیا رشتههای دانشگاهی متعددی برای مطالعه تأثیرات فناوریهای نوظهور نظیر هوش مصنوعی و شبکههای اجتماعی بر جامعه راهاندازی شده و با بکارگیری دانش محاسباتی و علوم کامپیوتر تلاش میشود که نقش آنها در تحولات مختلف مطالعه شود.
با توجه به ضرورت ورود به این بحث و فقدان آن در آموزشهای دانشگاهی، این دوره برای تحلیل بهتر شبکههای اجتماعی، چه از منظر نظری و چه از منظر روششناختی، ارائه خواهد شد. البته این دوره بهتنهایی نمیتواند برای تحلیل و مطالعه شبکههای اجتماعی کافی باشد و نیاز به دورههای تکمیلی (علیالخصوص از منظر فنی) وجود دارد اما مقدمات لازم برای ورود به این حوزه را فراهم میکند.
تمایز با دوره پیشین
وجه تمایز این دوره با دوره قبلی برگزار شده موارد زیر خواهد بود. اطلاعات بیشتر در مورد دوره قبلی را میتوانید در پایین همین صفحه مشاهده فرمایید.
- ارائه نظریات و تئوریهای مهم در علوم اجتماعی برای تحلیل شبکههای اجتماعی
- ارائه مقدمات روششناختی برای انجام پژوهشهای مرتبط با این حوزه و بحث در این خصوص
- ارائه یافتههای مهم از نسبت میان هوش مصنوعی و جوامع
- معرفی برخی ابزارهای مفید برای تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی و امکاناتی که هوش مصنوعی برای تحلیل داده فراهم میکند (بدون ورود مستقیم به جنبههای فنی)
- ارائه مثالهای بهروز و عینی برای فهم بهتر مباحث
چه چیزهایی یاد خواهید گرفت؟
- مهمترین نظریههای اجتماعی برای تحلیل شبکههای اجتماعی
- آشنایی با روششناسی پژوهشهای مرتبط با شبکههای اجتماعی
- معرفی ابزارهای کارآمد مبتنی بر هوش مصنوعی برای تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی بدون ورود مستقیم به جنبههای فنی
- نمونههای بهروز و عینی برای فهم بهتر مباحث
- نحوه طرح پرسشهای مرتبط با تحلیل شبکههای اجتماعی
برنامه کلاسها
– علوم اجتماعی و خلأ داده
– کلان داده چیست و به چه بکار میآید؟
– نظرسنجی با کلاندادههای آنلاین
– منابع گردآوری داده
– اهمیت بهره گیری از رویکرد کیفی و استراتژی های پژوهشی مرتبط با آن در تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی
چند نظریه و مفهوم مهم:
– جنبشهای بیسر، سیاست بدون سازمان
– پروپاگاندای رایانشی، همکاری غیر اصیل و اخبار جعلی
– اتاق پژواک، حباب فیلتر قطبیشدگی و چندپارگی
– مارپیچ سکوت، نفرتپراکنی آنلاین و قلدری مجازی
– الگوی کنشگری افراد در شبکههای اجتماعی: اهمیت visibility، social data و شخصیت افراد
نمونههای مورد بررسی: مثالهای مختلف
-
ادامه نظریات مهم:
– آنومی و تحولات فرهنگی
– سیاست رسوایی
– تحلیل کلان دادهها
- تحلیل محتوای کلان داده
- روند شناسی
- تحلیل شبکه و مؤلفههای مربوط به آن
- هوش مصنوعی، Chat GPT و تأثیرات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن بر جوامع
بررسی نمونههای واقعی
انجام پروژه عملی در قالب یک پژوهش اجتماعی دادهمحور با کمک Chat GPT
پیشنیاز
شرکتکنندگان در این دوره نیاز به پیشنیازی ندارند اما اگر به زبان برنامهنویسی پایتون آشنا باشند، یا به تئوریهای مهم در علوم اجتماعی و سیاسی آگاهی داشته باشند و یا با انواع روشهای کمی وکیفی آشنا باشند، این دوره برایشان مفیدتر خواهد بود و بهتر مباحث به آنها منتقل میشود.
مخاطبان
- دانشجویان و پژوهشگران فرهنگ، اجتماع و سیاست
- مسئولان روابط عمومی سازمانها
- مدیران دیجیتال مارکتینگ شرکتها
- سیاستگذاران مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی
- روزنامهنگاران و فعالان رسانه اجتماعی
مدرس
محمد رهبری
محمد رهبری تحلیلگر شبکههای اجتماعی است و تاکنون تالیفات بسیاری از او در قالب مقاله و کتاب منتشر شده است. از این جمله میتوان به تالیف «شبکههای اجتماعی مجازی و آنومیهای نوظهور در ایران»، ترجمه «آشفتگی سیاسی» و «گسیختگی؛ بحران لیبرالدموکراسی» اشاره کرد.
محمد دکترای خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی دریافت کرده و پیش از آن در رشته مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه تهران تحصیل کرده و رویکردی بین رشتهای در تحلیل پدیدههای اجتماعی دارد.
اطلاعات ثبت نام و برگزاری
- مهلت ثبت نام با تخفیف (۱۵%): ۱۵ دی ۱۴۰۲
- امکان دریافت تخفیف گروهی
- مهلت ثبت نام: ۱۵ بهمن۱۴۰۲
- تاریخ شروع: ۱۶ بهمن۱۴۰۲
- زمان برگزاری: دوشنبهها ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۱:۰۰
- ۴ هفته ۱۴ ساعت
- شیوه برگزاری: حضوری و آنلاین
- شماره پشتیبانی: ۰۹۳۳۱۰۷۹۰۱۴
برای ثبت نام در این دوره کافیست روی کلید «ثبت نام» در ادامه کلیک کنید و با تکمیل اطلاعات و پرداخت شهریه فرایند ثبت نام را تکمیل کنید.
ثبتنام دوره حضوری
شهریه: ۲،۴۰۰،۰۰۰ تومان
ظرفیت ثبت نام: ۱۵ نفر
ثبتنام با تخفیف زودهنگام:
شهریه:۲،۰۴۰،۰۰۰ تومان
تا ۰۵ بهمن
محل برگزاری: تهران، کریمخان، خیابان حسینی، میدان سنایی ساختمان شماره ۴۹
شرکت پردازش و تحلیل داده دقیقه
ثبتنام دوره آنلاین
شهریه: ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ثبت نام: ۳۰ نفر
ثبتنام با تخفیف زودهنگام:
شهریه:۱،۰۲۰،۰۰۰ تومان
تا ۰۵ بهمن
محل برگزاری: google meet
تخفیف گروهی
آدرس
پشتیبان دوره
لعیا غفاریان 09331079014
شناسه تلگرام:
@Lili_1374gh
برگزارکنندگان
این دوره پیشتر در تیر ماه ۱۴۰۲ بصورت حضوری و آنلاین برگزار شده است. جزیبات دوره گذشته را میتوانید در ادامه مشاهده کنید:
توضیحات دوره
رسانهها و شبکههای اجتماعی تأثیر قابل توجهی بر تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور دارند. از همین سو مطالعه نقش و تأثیر آن برای پژوهشگران و سیاستگذاران رسانهای، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ضرورت دارد. با این حال بهدلیل ماهیت فناورانهی شبکههای اجتماعی، مطالعه آن با پیچیدگیهایی همراه است که در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کمتر به آن توجه میشود. این در حالی است که در دنیا رشتههای دانشگاهی متعددی برای مطالعه شبکههای اجتماعی راهاندازی شده و با بهکارگیری دانش محاسباتی و علوم کامپیوتر تلاش میشود که نقش شبکههای اجتماعی در تحولات مختلف مطالعه شود.
با توجه به ضرورت ورود به این بحث و فقدان آن در آموزشهای دانشگاهی، در این دوره مقدماتی، چهارچوب نظری و مفاهیم مورد نیاز برای تحلیل شبکههای اجتماعی ارائه و روشها و ابزارهای تحلیل آن معرفی خواهند شد.
چه چیزهایی یاد خواهید گرفت؟
- مهمترین نظریههای اجتماعی برای تحلیل شبکههای اجتماعی
- آشنایی با روششناسی پژوهشهای مرتبط با شبکههای اجتماعی
- معرفی ابزارهای کارآمد برای تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی بدون ورود مستقیم به جنبههای فنی
- نمونههای بهروز و عینی برای فهم بهتر مباحث
- ذهنیت لازم برای طرح پرسشهای مرتبط با تحلیل شبکههای اجتماعی
۱. آشنایی با کلاندادههای اجتماعی
- علوم اجتماعی و خلأ داده
- کلان داده اجتماعی و کاربردها
- نظرسنجی و دادۀ آنلاین
- مؤلفه و مفهومسازی
- استفاده از رویکردهای کیفی
- مطالعه موردی کرونا و رابطه ایران و چین
۲. نظریههای اجتماعی و کلان دادهها
- جنبشهای بیسر، سیاست بدون سازمان
- پروپاگاندای رایانشی، همکاری غیراصیل و اخبار جعلی
- اتاق پژواک، قطبیشدگی و چندپارگی
- مارپیچ سکوت، نفرتپراکنی و قلدری مجازی
- مطالعه موردی الگوی کنشگری افراد در شبکههای اجتماعی
- آنومی و تحولات فرهنگی
- سیاست رسوایی
- مطالعه موردی تحلیل الگوی توهین در توییتر
- مقدمات گردآوری کلاندادههای اجتماعی
- تحلیل کلانداده و وزندهی محتوا
- تحلیل محتوای کلاندادهها
- تحلیل گراف و مولفههای مربوط به آن
- استفاده از رویکردهای کیفی
- مطالعه موردی کامنتهای اینستاگرام حسن روحانی و ابراهیم رئیسی
- انجام پروژه عملی در قالب یک پژوهش اجتماعی مبتنی بر داده
- دانشجویان و پژوهشگران فرهنگ، اجتماع و سیاست
- مسئولان روابط عمومی سازمانها
- مدیران دیجیتال مارکتینگ شرکتها
- سیاستگذاران مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی
- روزنامهنگاران و فعالان رسانه اجتماعی
- مهلت ثبت نام با تخفیف (20%): ۱۴ تیر ۱۴۰۲
- مهلت ثبت نام: ۲۱ تیر ۱۴۰۲
- تاریخ شروع: ۲۱ تیر ۱۴۰۲
- زمان برگزاری: چهارشنبهها ساعت 17:30 تا 21:00
- ۴ هفته ۱۴ ساعت
- شیوه برگزاری: حضوری و آنلاین
- محل برگزاری: مرکز نوآوری نشر دانش (میز و کار) – تهران، خیابان بخارست، کوچه سوم، پلاک ۸
- شماره پشتیبانی: ۰۹۳۳۱۰۷۹۰۱۴
- مدرس: محمد رهبری
9 پاسخ
با سلام و احترام،
آیا پس از پایان دوره در قالب ویدیو می توانیم به محتویات ارائه شده دسترسی داشته باشیم؟
با سلام و احترام،
منم سوال دوست عزیز را دوباره تکرار می کنم
آیا پس از پایان دوره در قالب ویدیو می توانیم به محتویات ارائه شده دسترسی داشته باشیم؟
سلام، در این دوره کلاسها ضبط نخواهد شد. اگر علاقهمند به شرکت در دوره هستید ولی ساعتش برای شما مناسب نیست به من اطلاع بدید لطفا تا در برنامهریزی برای برگزاری مجدد دوره لحاظ کنیم.
سلام عرض ادب
جسارتا ایا این دوره مجدد برگزار می شود؟
سلام و درود
در حال برنامهریزی برای برگزاری نسخه جدید و به روز شدهای از این دوره در زمستان ۱۴۰۲ هستیم.
به زودی اطلاع رسانی را شروع میکنیم.
سلام علیکم
اگر ممکن هست در خصوص این بخش، «معرفی برخی ابزارهای مفید برای تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی و امکاناتی که هوش مصنوعی برای تحلیل داده فراهم میکند (بدون ورود مستقیم به جنبههای فنی)» توضیحات بیشتری ارائه بدهید. با عنایت به توضیحاتی که در بالا ارائه شده نظر می رسد این دوره بیشتر مرتبط با حوزه مفاهیم و نظریه ها هست.
اگر مشخصاً بفرمائید که چه ابزارهایی معرفی خواهند شد و آیا نحوه کار با آن ابزارها هم آموزش داده خواهد یا نه؟ موثر خواهد بود.
متشکرم
با سلام
در کنار مباحث نظری مربوط به کلاندادهها، شبکههای اجتماعی و هوش مصنوعی، در این دوره مقدماتی راجع به روشهای جمعآوری داده، از جمله دادههای شبکههای اجتماعی و تحلیل آنها ارائه خواهد شد.
همچنین امکاناتی که chat gpt برای تحلیل داده در اختیار میگذارد نیز مطرح میشود و به صورت عملی چند نمونه از روشهای استفاده از chat-gpt برای تحلیل کلان دادهها در کلاس ارائه میشود.
سلام جناب رهبری
چطور میتونیم هزینه پرداخت کنیم و فیلم دوره رو دریافت کنیم؟ برای افرادی مثل من که نمیتونن توی اون تایم در کلاس حضوری یا آنلاین شرکت کنن؟
ممنونم
سلام
وقت بخیر
خیلی خوشحالیم که این دوره مورد توجه شما قرار گرفته.
متاسفانه ویدئوی این دوره ضبط نخواهد شد.