دوره آموزشی آشنایی با کلان‌داده‌های اجتماعی؛ معرفی ابزارها و روش‌های تحلیل

sma

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تأثیر قابل توجهی بر تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور دارند. از همین سو مطالعه نقش و تأثیر آن برای پژوهشگران و سیاست‌گذاران رسانه‌ای، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ضرورت دارد. با این حال به‌دلیل ماهیت فناورانه‌ی شبکه‌های اجتماعی، مطالعه آن با پیچیدگی‌هایی همراه است که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کمتر به آن توجه می‌شود. این در حالی است که در دنیا رشته‌های دانشگاهی متعددی برای مطالعه شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شده و با به‌کارگیری دانش محاسباتی و علوم کامپیوتر تلاش می‌شود که نقش شبکه‌های اجتماعی در تحولات مختلف مطالعه شود.

با توجه به ضرورت ورود به این بحث و فقدان آن در آموزش‌های دانشگاهی، در این دوره مقدماتی، چهارچوب نظری و مفاهیم مورد نیاز برای تحلیل شبکه‌های اجتماعی ارائه و روش‌ها و ابزارهای تحلیل آن معرفی خواهند شد.

چه چیزهایی یاد خواهید گرفت؟

  • مهم‌ترین نظریه‌های اجتماعی برای تحلیل شبکه‌های اجتماعی 
  • آشنایی با روش‌شناسی پژوهش‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی 
  • معرفی ابزارهای کارآمد برای تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی بدون ورود مستقیم به جنبه‌های فنی 
  • نمونه‌‌های به‌روز و عینی برای فهم بهتر مباحث 
  • ذهنیت لازم برای طرح پرسش‌های مرتبط با تحلیل شبکه‌های اجتماعی 

برنامه کلاس‌ها

  • علوم اجتماعی و خلأ داده
  • کلان داده اجتماعی و کاربردها
  • نظرسنجی و ‌دادۀ آنلاین
  • مؤلفه و مفهوم‌سازی
  • استفاده از رویکردهای کیفی
  • +مطالعه موردی کرونا و رابطه ایران و چین
  • جنبش‌های بی‌سر، سیاست بدون سازمان
  • پروپاگاندای رایانشی، همکاری غیر‌اصیل و اخبار جعلی
  • اتاق پژواک، قطبی‌شدگی و چندپارگی
  • مارپیچ سکوت، نفرت‌پراکنی و قلدری مجازی
  • مطالعه موردی الگوی کنشگری افراد در شبکه‌های اجتماعی
  • آنومی و تحولات فرهنگی
  • سیاست رسوایی
  • مطالعه موردی تحلیل الگوی توهین در توییتر
  • مقدمات گردآوری کلان‌داده‌های اجتماعی
  • تحلیل کلان‌داده و وزن‌دهی محتوا
  • تحلیل محتوای کلان‌داده‌ها
  • تحلیل گراف و مولفه‌های مربوط به آن
  • استفاده از رویکردهای کیفی
  • مطالعه موردی کامنت‌های اینستاگرام حسن روحانی و ابراهیم رئیسی
  • انجام پروژه عملی در قالب یک پژوهش اجتماعی مبتنی بر داده

پیش‌نیاز

برای شرکت در این دوره پیش‌نیازی ویژه‌ای وجود ندارد. با این حال، کسانی که با تئوری‌های اصلی در علوم اجتماعی و روش‌های کیفی و کمّی تحقیق آشنا هستند و همینطور برنامه‌نویسانی که به تحلیل پدیده‌های اجتماعی علاقه‌مندند بیشترین بهره را از این رویداد آموزشی خواهند برد.

مخاطبان

  • دانشجویان و پژوهشگران فرهنگ، اجتماع و سیاست
  • مسئولان روابط عمومی سازمان‌ها
  • مدیران دیجیتال مارکتینگ شرکت‌ها
  • سیاست‌گذاران مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی
  • روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه اجتماعی

مدرس

محمد رهبری

محمد رهبری دانش‌آموخته علوم سیاسی و تحلیلگر شبکه‌های اجتماعی است و تاکنون تالیفات بسیاری از او در قالب مقاله و کتاب منتشر شده است. از این جمله می‌توان به تالیف «شبکه‌های اجتماعی مجازی و آنومی‌های نوظهور در ایران» انتشارات کویر ۱۳۹۹، ترجمه «آشفتگی سیاسی» کویر ۱۳۹۹ و «گسیختگی؛ بحران لیبرال‌دموکراسی» نشر اگر ۱۴۰۰ اشاره کرد.

محمد دکترای خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی دریافت کرده است. اما پیش از آن در رشته مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه تهران تحصیل کرده و به همین دلیل رویکردی بین رشته‌ای در تحلیل پدیده‌های اجتماعی دارد. محمد و همکارانش نتایج تحلیل‌هایشان را در کانال تحلیل و پایش شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

اطلاعات ثبت نام و برگزاری

  • مهلت ثبت نام با تخفیف (20%): ۱۴ تیر ۱۴۰۲
  • مهلت ثبت نام: ۲۱ تیر ۱۴۰۲
  • تاریخ شروع: ۲۱ تیر ۱۴۰۲
  • زمان برگزاری: چهارشنبه‌ها ساعت 17:30 تا 21:00
  • ۴ هفته ۱۴ ساعت
  • شیوه برگزاری: حضوری و آنلاین
  • محل برگزاری: مرکز نوآوری نشر دانش (میز و کار) – تهران، خیابان بخارست، کوچه سوم، پلاک ۸
  • شماره پشتیبانی: ۰۹۳۳۱۰۷۹۰۱۴

برای ثبت نام در این دوره کافیست روی کلید «ثبت نام» در ادامه کلیک کنید و با تکمیل اطلاعات و پرداخت شهریه فرایند ثبت نام را تکمیل کنید.

ثبت‌نام دوره حضوری

شهریه: 1,500,000 تومان
ظرفیت ثبت نام: 24 نفر

تعداد ثبت نام تاکنون: 21نفر

ظرفیت تکمیل شد.

 

ثبت نام زودهنگام با 2۰% تخفیف:
شهریه: 1,200,000 تومان

محل برگزاری: تهران، خیابان شهیدبهشتی، خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، کوچه سوم، مرکز نوآوری نشر دانش

ثبت‌نام دوره آنلاین

شهریه: 1,200,000 تومان
ظرفیت ثبت نام: 30 نفر

تعداد ثبت نام تاکنون: ۲۵ نفر

ظرفیت باقیمانده: ۵ نفر

ثبت نام زودهنگام با 2۰% تخفیف:
شهریه: 960,000 تومان

محل برگزاری: google meet

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف گروهی

علاوه بر تخفیف ثبت نام زودهنگام، یک تخفیف دیگر نیز تحت عنوان «تخفیف گروهی» برای ثبت نام در این دوره وجود دارد که در صورت تمایل می توانید از آن استفاده کنید. برای استفاده از این گزینه لازم است علاوه بر خود، حداقل نام دو نفر دیگر که می خواهند در دوره شرکت کنند را به پشتیبان دوره اعلام کنید و سپس کد تخفیف 30% دریافت کنید. 
 

آدرس

پشتیبان دوره

لعیا غفاریان 09331079014

شناسه تلگرام: 

@Lili_1374gh

برگزارکنندگان

دیدگاه‌ها

3 پاسخ

  1. با سلام و احترام،
    آیا پس از پایان دوره در قالب ویدیو می توانیم به محتویات ارائه شده دسترسی داشته باشیم؟

  2. با سلام و احترام،
    منم سوال دوست عزیز را دوباره تکرار می کنم
    آیا پس از پایان دوره در قالب ویدیو می توانیم به محتویات ارائه شده دسترسی داشته باشیم؟

    1. سلام، در این دوره کلاس‌ها ضبط نخواهد شد. اگر علاقه‌مند به شرکت در دوره هستید ولی ساعتش برای شما مناسب نیست به من اطلاع بدید لطفا تا در برنامه‌ریزی برای برگزاری مجدد دوره لحاظ کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors