تحلیلگر داده تنها با آشنایی با ابزارها و روشهای آمار و تحلیل داده نمیتواند به نیرویی ارزشمند در یک کسبوکار بدل شود. برای تحلیل مؤثر دادههای کسبوکار، لازم است به همان اندازه که با دادهها آشنایی داریم، از فرآیندها و الزامات کسبوکار نیز سر در بیاوریم.
یکی از بهترین نقاط شروع برای افزایش سواد کسبوکار، تمرکز روی بازاری است که یک کسبوکار در بستر آن فعالیت میکند. شروع از تحقیقات بازار (Market Research) به ما کمک میکند تا استراتژیها و برنامههای توسعه با توجه به وضعیت بازار مورد ارزیابی قرار دهیم. در این دوره فشرده، بازار یک کسبوکار را به صورت روشمند مورد بررسی قرار میدهیم و پس از آن سراغ موضوع توسعه کسبوکار (Business Development) میرویم و با مهمترین مفاهیم و روشهای آن مثل برنامهریزی استراتژیک (Strategic Planning)، نقشه کسبوکار (Business Roadmap)، مدل کسبوکار (Business Model) و همینطور طرح کسبوکار (Business Plan) آشنا میشویم.
اهداف دوره
- یادگیری مفاهیم کلیدی در تحقیقات بازار و جمعآوری روشمند داده
- تحلیل بازار یک کسبوکار و تمرین آن به صورت عملی
- یادگیری مفاهیم اساسی طراحی و توسعه کسبوکار
- برقراری ارتباط بین توسعه کسبوکار و نتایج تحقیقات بازار
- استفاده از نتایج تحقیقات بازار در هدفگذاریها و برنامهریزیهای مالی و فروش
- طراحی گام به گام محصول و کسبوکار به صورت عملی و کاربردی
- یادگیری پروژهمحور تحقیقات بازار و توسعه کسبوکار
معرفی مدرس
امیرخسرو بهادری فارغالتحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و مدیر محصول چندین برند بینالمللی است. او بیش از ده سال سابقه تدریس دانشگاهی و آموزش در بخش خصوصی را در کارنامه خود دارد. مدیریت برند در شرکت پاکشوما، مدیریت تیمهای برنامهریزی و تحقیقات بازار هلدینگ کوبلدارو و مدیریت گزارشهای بازاریابی و فروش شرکت British American Tobacco (BAT) از جمله مواردی است که امیرخسرو در آنها سابقه فعالیت دارد. او هماکنون به عنوان مدیر محصول در شرکت استرالیایی Dirodi مشغول به فعالیت است و همچنین به سازمانها و کسبوکارهای مختلف خدمات آموزشی و مشاورۀ برنامهریزی و تدوین استراتژیهای مبتنی بر تحلیل داده ارائه میدهد.
افزایش توانایی تحلیل کسبوکار
بهترین نقطه شروع برای ورود به دنیای کسبوکار
تحلیل داده یکی از مهمترین ابزارهای پیشبرد کسبوکار در دنیای امروز است. اما برای بهرهبرداری از دادههای کسبوکار، باید قبل از هر چیز شناخت عمیقی از کسبوکار خود به دست بیاوریم. یک کسبوکار اجزای مختلفی مثل تامین، تولید، فروش، پشتیبانی، خدمات، بازاریابی، تبلیغات، فروش، توسعه محصول، مالی، حسابداری، منابع انسانی و … دارد. این تنوع ممکن است برای علاقهمندانِ یادگیری تحلیل کسبوکار یا کسانی که به راهاندازی یک کسبوکار جدید فکر میکنند پیچیده و ترسناک باشد. اما اگر بدانیم از کجا شروع کنیم این مسیر هموارتر میشود. یکی از بهترین انتخابها برای آشنایی بیشتر با مقوله کسبوکار، شروع از موضوع تحقیقات بازار و سپس تمرکز روی توسعه کسبوکار با عینک تحقیقات بازار است.
قدم اول در راهاندازی یک کسبوکار جدید شناسایی دقیق بازار آن کسبوکار است. در تحقیقات بازار تلاش میکنیم تا بازار یک کسبوکار را به صورت روشمند مورد مطالعه قرار دهیم. برای این کار به جمعآوری و تحلیل دادههای بازار نیاز داریم. تحقیقات بازار عبارت است جمعآوری و تحلیل داده برای پی بردن به وضعیت بازار مورد نظر است. تحقیقات بازار شامل گردآوری و تحلیل داده برای درک فرصتها و روندهای در یک بازار است.
در واقع، تحقیقات بازار مقدمهای ضروری برای طراحی محصول و توسعه کسبوکار محسوب میشود. به همین خاطر، در این دوره آموزشی بعد از آشنایی با مفاهیم کلیدی در تحقیقات بازار، روی موضوع توسعه کسبوکار متمرکز میشویم و درباره مهمترین سرفصلهای آن مثل ارتباط تحقیقات بازار با توسعه کسبوکار، تقسیمبندی بازار، پیشبینی تقاضا و فروش، طراحی محصول و خدمت، هدفگذاری بودجه و برنامهریزی مالی، امکانسنجی کسبکار گفتگو خواهیم کرد.
در دوره آموزشی «تحقیقات بازار و توسعه کسبوکار» مفاهیم و روشهای این دوره با رویکردی کاربردی و ارائه مثالهای واقعی آموزش داده میشوند و شرکتکنندگان این فرصت را دارند تا با انجام پروژه پایانی به صورت فردی و گروهی آموختههای خود در طول دوره را تثبیت کنند.
برنامه آموزشی
۱ – آشنایی با تحقیقات بازار
- مفاهیم اولیه تحقیقات بازار
- تحقیقات بازار از دیدگاه مشتری
- تحقیقات بازار از دیدگاه کسبوکار
- بررسی روشهای استاندارد تحقیقات بازار
- اجرای یک نمونه ساده از تحقیقات بازار
۲ – مقدمهای بر تحلیل داده در تحقیقات بازار
- بررسی یک نمونه تحقیقات بازار و تحلیل نتایج
- استخراج اطلاعات اولیه از دادههای خام و تحلیل داده
- تهیه بانک اطلاعاتی مرجع و گزارشگیری
- تعیین معیار Benchmark و مقایسه با رقبا
- تحلیل بازار با استفاده از نتایج تحقیقات بازار
- طراحی محصول با روش 4P
(product, price, place, promotion)
۳ – آشنایی با مفاهیم کلیدی در توسعه کسبوکار
- مفاهیم اساسی و اصول تحلیل داده در توسعه کسبوکار
- هرم برنامهریزی استراتژیک Strategic Planning
- نقشه کسبوکار Business Roadmap
- ارتباط توسعه کسبوکار و تحقیقات بازار
- اجزای اصلی طراحی کسبوکار Business Planning
- طراحی مدل کسبوکار Business Model
۴ – تهیه برنامه کسبوکار با استفاده از نتایج تحقیقات بازار
- تصمیمگیری بر اساس تحلیل بازار
- تقسیمبندی بازار هدف Market Segmentation
- تحلیل داده برای تعیین اهداف مالی و بودجه
- طراحی محصول و خدمت Product Design
- برنامهریزی کوتاهمدت و بلندمدت
- پیشبینی تقاضا و فروش Sales Forecasting
- هدفگذاری، بررسی عملکرد و اصلاح پروژه
- تحلیل امکانسنجی کسبوکار (Feasibility Study)
۵ – بررسی یک پروژه تحقیقات بازار و توسعه کسبوکار
- اجرای فرایند جمعآوری داده از بازار
- تحلیل داده در تحقیقات بازار
- شناسایی بازار کلی، بازار هدف، سهم بازار و تحلیل داده های بازار
- تهیه طرح کسبوکار و برنامه استراتژیک
- طراحی محصولات و خدمات مرتبط
- برنامهریزی و هدفگذاری مالی و فروش
۶ – پروژه پایانی (گروهی): تحقیقات بازار و طراحی و توسعه کسبوکار
- گروهبندی و انتخاب موضوع
- پرسش و پاسخ و رفع اشکال هنگام اجرای پروژه
- ارائه نتایج در کلاس و ارزیابی نهایی
- پیشنهادهای اصلاح و بهبود
پیشنیازها
برای شرکت در این دوره آشنایی پیشنیاز نظری چندانی فراتر از تحصیلات متوسطه وجود ندارد. ابزاری در کارهای عملی در دوره استفاده میشود، نرمافزار اکسل است. به همین خاطر آشنایی با اکسل برای استفاده هر چه بیشتر از محتوای دوره لازم است. اگر آشنایی قبلی با اکسل ندارید، پیش از شروع دوره، منابعی برای مطالعه و آشنایی با آن در اختیار شما قرار میگیرد.
مخاطبین دوره
- کارشناسان و مدیران میانی بازاریابی، تحقیقات بازار و توسعه کسبوکار
- مدیران محصول و مدیران برند
- موسسان کسبوکارهای جدید
- مدیران کسبوکارهای کوچک و استارتآپها
- تحلیلگران داده و تحلیلگران کسبوکار
- دانشجویان و فارغالتحصیلان رشتههای مهندسی صنایع، مدیریت و اقتصاد
- علاقهمندان ورود به دنیای کسبوکار از همه رشتهها
اطلاعات دوره
- سطح دوره: مقدماتی و متوسط
- طول دوره: ۱۸ ساعت (۶ هفته)
- تاریخ شروع: ۲۷ دی ۱۴۰۳
- آخرین جلسه: ۲ اسفند ۱۴۰۳
- زمان برگزاری: پنجشنبهها۹:۳۰ تا ۱۳:۰۰
- شیوه برگزاری: آنلاین (google meet)
ویژگیهای دوره
- پرداختن به لایههای زیرین الگوریتمهای یادگیری ماشین و اشراف بیشتر بر آنها
- تجربه رویارویی با چالشهای واقعی مسائل بهینهسازی و یادگیری ماشین
- دسترسی به محتوای آموزشی و تمرینها علاوه بر محتوایی که در کلاس ارائه میشود
- دریافت ویدئوی ضبطشده هر جلسه ۲۴ ساعت بعد از برگزاری آن
- امکان پرسشوپاسخ و دریافت پشتیبانی و مشاوره آموزشی در طول مدت دوره
- ایجاد ارتباط با مدرس و دیگر شرکتکنندگان و تقویت شبکه ارتباطی
- امکان پرداخت قسطی
- صدور گواهی دو زبانه در پایان دوره
- امکان ثبت نام جداگانه در بخشهای مختلف دوره
(در صورت نیاز به پیش از ثبت نام به پشتیبانی اطلاع دهید)
ثبتنام و پرداخت
شهریه
۳,۶۰۰,۰۰۰ تومان
در صورت استفاده از کد تخفیف BdYpb20 تا ۲۰ آذر ۱۴۰۳ برای پرداخت شهریه کامل از ۲۰% تخفیف بر خوردار میشوید.
پرداخت در سه قسط
۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان
در صورت استفاده از کد تخفیف BdYiu10 تا ۲۰ آذر ۱۴۰۳ برای پرداخت قسطی شهریه از ۱۰% تخفیف بر خوردار میشوید.
تقویم برگزاری
هفته ۱ | پنجشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۳ |
هفته ۲ | پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳ |
هفته ۳ | پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ |
هفته ۴ | پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۳ |
هفته ۵ | پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۳ |
هفته ۶ | پنجشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۳ |
برگزارکننده
پشتیبان دوره
شماره تماس: 09103209837
شناسه تلگرام:
@dlearnsup
تماس با مدرسه پردازش و تحلیل داده دقیقه: 02188349244
2 پاسخ
سلام. ممکنه در مورد پروژه کمی بیشتر توضیح بدید؟ چه مدل مسئلهای را قراره در پایان دوره حل کنیم و چقدر زمان میگیره؟
سلام. پروژه های بصورت فردی و گروهی تعریف میشن و بر اساس نمونه های مسائل واقعی کسب و کار طراحی میشن. پروژه نهایی شامل تحقیقات بازار برای یک موضوع خاص و طراحی و توسعه کسب و کار بر اساس آموزش های کلاس و نتایج تحقیقات بازار پروژه هستش. زمان لازم برای اجرای پروژه ها خیلی طولانی نیست و تمام موضوعات و پروژه ها تا هفته آخر جمع بندی میشن.