در این رویداد دو ساعته حضوری و آنلاین ابتدا سراغ تفسیر یک نمودار میرویم و برای فهم عوامل اجتماعی مرتبط با آن میپردازیم. بعد از آن انواع دیتاژورنالیسم را با توجه به نوع خروجی آن مرور میکنیم و با برخی از بهترین نمونههای آن در دنیا آشنا میشویم. تقسیمبندی دیگری محتوای دیتاژورنالیسم بر اساس میزان ماندگاری آنها در فضای عمومی است که با توجه به منحنی آمار بازدید مطالب آنها را مورد بررسی قرار میدهیم. بررسی این منحنی بازدید این عناوین ما را با یک سوال مهم مواجه میکند:
- چه عواملی در ماندگاری محتوای دیتاژورنالیسم نقش بازی میکنند؟
برای پاسخ به این سوال با یکدیگر تبادل نظر میکنیم تا بتوانیم عوامل موثر را پیدا کنیم. بعد از آشنایی با این موارد سراغ تمرین آخر رویداد میرویم. پروژههای تحلیل داده در حوزه عمومی معمولا از یکی از نقاط زیر شروع میشوند:
- داده: وقتی دادهای به دردبخور پیدا میکنیم و میخواهیم با استفاده از آن پرسشی مفید و ارزشمند طرح کنیم.
- موضوع: وقتی موضوعمان مشخص است و میخواهیم حول سوالی طرح کنیم که فراهم کردن داده برای پاسخ به آن امکانپذیر باشد.
این کارگاه در سه نوبت در تاریخهای زیر برگزار شده است:
- ۱۸ آذر ۱۴۰۲: انجمن علمی دانشکده ریاضی (همبند) و انجمن علمی دانشکده صنایع دانشگاه صنعتی شریف
- ۲۳ آذر ۱۴۰۲: باشگاه کتابخوانی ازتا
- ۴ دی ۱۴۰۲: دفتر مجله دقیقه
برنامه کارگاه
همفکری برای تفسیر یک نمودار
- دیتاژورنالیسم و توانایی قصهگویی با داده
- انواع دیتاژورنالیسم بر اساس قالب خروجی و معرفی چند نمونه جذاب
- انواع محتوا بر اساس میزان ماندگاری (الگوی منحنی بازدید)
- همفکری برای پیدا کردن عوامل موثر در ماندگاری محتوا
- تمرینهایی برای ایدهپردازی و طرح سوال تحلیل داده در حوزه عمومی:
- شروع از دادههای واقعی
- شروع از چند موضوع مشخص
مخاطبان
- کارشناسان و تحلیلگران داده در سازمانها و کسبوکارها
- علاقهمندان به روایتگری با داده (data story telling)
- روزنامهنگاران تحقیقی و تولیدکنندکان محتوا
- پژوهشگران و علاقهمندان به دادههای عمومی
- علاقهمندان تحلیل داده برای حوزه عمومی
ارائهدهنده و تسهیلگر

علیرضا کدیور
دانشآموخته آمار، تحلیلگر داده، مدرس علوم داده در مدرسه پردازش و تحلیل داده دقیقه، مدرس مدعو دانشگاه صنعتی شریف و نویسنده در مجله تحلیلی دقیقه
اگر به کسب اطلاعات بیشتر درباره دیتاژورنالیسم علاقهمندید به درسنامه زیر مراجعه کنید: