روایتگری با داده‌ و دیتاژورنالیسم

427
16 ساعت
data journalism 01 | روایتگری با داده‌ و دیتاژورنالیسم

در هر بخش از بازار تحلیل داده که کار کنید حتما سر و کارتان به گزارش‌نویسی، تولید مستند و تهیه ارائه افتاده است. این‌ها همه نیازمند مهارت‌هایی هستند که بیشتر از همه جا، خود را در «روایت‌گری با داده‌ها» نشان می‌دهند. باید بتوانیم دستاوردهای تحلیل داده را با خط سیر مشخص مانند یک داستان جذاب ارائه کنیم، به گونه‌ای که همه چیز برای مخاطب شفاف و قابل فهم و البته قابل نقد باشد. داده‌ها معمولا از منابع مختلف می‌آیند و مراحل زیادی را طی می‌کنند تا به اطلاعات و بینش‌های ارزشمند تبدیل شوند و به مخاطب برسند. به همین دلیل به راحتی ممکن است هنگام ارائه، مخاطب سر در گم شود و از چیزی سر در نیاورد. اینجاست که باید از هنر نویسندگی و داستان‌گویی کمک گرفت و از گسست جلوگیری کرد.

ایده‌ها و داستان‌های زیادی هست که می‌توان با استفاده از داده‌ها آن‌ها را بهتر و تاثیرگذارتر تعریف کرد. از طرف دیگر، داستان‌های زیادی نیز در انبوه داده‌ها نهفته است که باید با تحلیل و موشکافی آن‌ها را استخراج کرد. به همین خاطر مهارت قصه‌گویی با داده‌ها (data story telling) را برای کسانی که با داده‌ها کار می‌‎کنند ضروری می‌دانند. ذهن تحلیلگر هیچ جا به اندازه خواندن و نوشتن متن‌های تحلیلی منسجم پرورش پیدا نمی‌کند.

اگر بخواهیم این مهارت را یاد بگیریم هیچ جا بهتر از دیتاژورنالیسم (data journalism) نیست. چون در هیچ شاخه دیگری «کار با داده» تا این اندازه با «قصه‌گویی» عجین نشده است. منظور از دیتاژورنالیسم، روزنامه‌نگاری و انواع دیگر تولید محتوا با تاکید بر استفاده از داده‌هاست.

در این دوره آموزشی با دیتاژورنالیسم آشنا می‌شویم، نمونه‌های جذاب و تاثیرگذار آن را بررسی می‌کنیم، امکانات تحلیل داده برای دیتاژورنالیسم را مرور می‌کنیم، انواع روایت‌گری با استفاده از داده‌ها را با مرور چند مثال معرفی می‌کنیم و استراتژی‌های موثر برای طرح سوال ارزشمند، ارائه موثر اطلاعات و گزارش‌نویسی گیرا و قابل فهم را یاد می‌گیریم.

اهداف

  • بررسی نمونه‌های جذاب و موثر دیتاژورنالیسم در دنیا
  • فراگیری روش‌های روایت‌گری در تحلیل داده
  • یادگیری استراتژی‌های موثر در ارائه اطلاعات
  • تمرین طرح سوالات ارزشمند

فهرست:

13 درس16h

تعریف و طبقه‌بندی

چرا روزنامه‌نگاری داده مهم است؟
دیتاژورنالیسم یا روزنامه‌نگاری داده چیست؟
تمرین: یادداشت تحلیلی

چگونه با داده‌ها مواجه شویم؟

مرور مفاهیم و ایده‌های اصلی در آمار

روایت‌گری با داده‌ها و انواع آن

آشنایی با داده‌های عمومی

تعریف پروژه و گزارش‌نویسی موثر

علیرضا کدیور

تحلیلگر داده در دقیقه

علیرضا کدیور از سال ۱۳۹۳ تا‌کنون به تحلیل داده‌ در حوزه‌های گوناگون اشتغال دارد. تمرکز علیرضا بیش از هرچیز بر به‌کارگیری روش‌های آماری و ایده‌های تحلیل داده در مسائل واقعی است.

مطالعات اجتماعی، تحلیل نتایج نظرسنجی، تحلیل داده‌های سلامت و درمان، کشف تقلب در سازمان‌های بیمه‌گر، پیش‌بینی قیمت در بازارهای بورس و مسکن، تحلیل داده در کسب و کارهای دیجیتال، تحلیل داده برای حل مسائل مدیریت شهری و مطالعات رفاهی زمینه‌هایی است که او در آن‌ها به عنوان تحلیلگر تجربه فعالیت داشته است.

علیرضا فارغ التحصیل مهندسی صنایع از دانشگاه شریف و کارشناسی ارشد آمار و تحقیق در عملیات از دانشگاه اسکس در انگلستان و هم‌بنیان‌گذار شرکت پردازش و تحلیل داده دقیقه است. او از سال ۹۵ آموزش در حوزۀ علوم داده را نیز آغاز کرد و از آن زمان تاکنون دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعددی در سازمان‌های گوناگون برگزار کرده است. او همچنین از سال ۹۸ مبانی برنامه‌سازی کامپیوتری و مقدمات تحلیل داده را در دانشگاه صنعتی شریف تدریس می‌کند.

او به روزنامه‌نگاری مبتنی بر تحلیل و مصورسازی داده در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... نیز علاقه‌مند است و سردبیری مجله تحلیلی دقیقه‌ای برای تأمل را از ابتدای راه‌اندازی آن بر عهده دارد. تحلیل‌های او در ارتباط با شیوع کرونا در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به صورت ویژه در جراید بازتاب یافت و در سطح کشور مورد توجه قرار گرفت و در برخی مجلات معتبر دنیا مانند مجله لنست انتشار یافت. یادداشت‌ها و مقالات او در مجله تحلیلی دقیقه‌ای برای تأمل در آدرس زیر در دسترس است:

d-mag.ir/pauthor/alirezakd

علیرضا علاوه بر کاربردهای تحلیل داده در خدمات عمومی و کسب‌وکار، به کاربردهای پردازش و تحلیل داده‌ها در علوم انسانی و مباحث فکری حول علوم داده مانند نقش تاریخی داده در تحولات علمی و روش‌های آموزش آن نیز علاقه‌مند است.

علیرضا کدیور هم‌اکنون به آموزش علوم داده و دیگر مهارت‌های مورد نیاز برای بهره‌برداری تحلیلی از داده‌ها در مدرسه پردازش و تحلیل داده دقیقه اشتغال دارد. درس‌‌ها و دیگر مطالبی که علیرضا در مدرسه دقیقه ارائه می‌کند در ادامه آمده است.

4.64 (58 نظر)

17 دوره ها

18743 دانشجو

نظرات

4.0

جمعاً 2 نظر

5
1 نظر
4
0 نظر
3
1 نظر
2
0 نظر
1
0 نظر

بخش ایده های اصلی و مرور مفاهیم ک جزوه بخشای مهم بنظر میومد نیست ک عجیبه:ا

خیلی خوب بود. منی که تا بحال از این کار ها نکرده بودم برام هم قابل فهم و هم جذب کننده بود.
خیلی ممنونم.

پیش‌نیاز

مخاطبین

  • تحلیلگران و کارشناسان در کسب‌وکارها و سازمان‌ها
  • کسانی‌ که می‌خواهند وارد بازار کار تحلیل داده شوند
  • روزنامه‌نگاران علاقه‌مند به تحلیل داده
  • پژوهشگرانی که می‌خواهند با کیفیت و اثرگذاری بیشتری مقاله بنویسیند
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors