پاوربی‌آی چیست؟

فهرست

معرفی پاوربی‌آی

پاوربی‌آی (Power BI) یک ابزار مصورسازی و هوش‌تجاری است که داده‌ها را از منابع مختلف جمع‌آوری و تحلیل می‌کند و آنها را در قالب یک داشبورد تعاملی به اشتراک می‌گذارد. پاوربی‌آی محصولی از ماکروسافت است که در ۱۱ جولای ۲۰۱۱ منتشر شد. این محصول ابتدا توسط ران جورج در سال ۲۰۱۰ طراحی و ساخته شد که آن را با نام “Project Crescent” منتشر کرد. بعداً در سپتامبر ۲۰۱۳ ، ماکروسافت نام آن را به Power BI تغییر داد و آن را برای عموم عرضه کرد. نسخه یک Power BI دارای افزونه‌های  Power Pivot، Power View، Power Query بود. در نسخه‌های بعدی، ماکروسافت ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند پرسش و پاسخ زبان طبیعی، امنیت داده‌ها و اتصال در سطح سازمانی را اضافه کرد.

اولین انتشار عمومی Power BI در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۵ بود. از سال ۲۰۱۹، Power BI رسماً به عنوان یکی از ابزارهای پیشرو BI توسط Gartner Magic Quadrant برای پلتفرم Analytics و هوش تجاری در سال ۲۰۱۹ به بعد معرفی شد.

برای آنکه بدانید پاوربی‌آی دقیقا در چه حوزه‌ای کاربرد دارد باید با اصطلاح «هوش تجاری» آشنا شوید و بدانید به چه مهارت‌هایی نیاز دارد. مفاهیمی که در تعریف پاوربی‌آی استفاده شده است نشات گرفته از مراحل موجود در فرآیند هوش‌ تجاری است.  به همین منظور لازم است تا کمی به تعریف هوش‌ تجاری و مفاهیم آن بپردازیم.

مقدمه‌ای بر مفاهیم هوش تجاری

هوش تجاری (Business Intelligence)

 هوش تجاری فرآیندی است که در طی آن اطلاعات قابل اطمینان و قابل استفاده از مجموعه‌داده‌های موجود استخراج می‌شود و در زمان مناسب در اختیار افراد مناسب گذارده می‌شود تا مبنای تصمیم‌گیری آن‌ها قرار گیرد. هدف از هوش تجاری موارد زیر است:

•        کاوش برای الگوهای ناپیدا

•        پیدا کردن نقصان‌ها در فرآیند کسب‌وکار

•        تشخیص حوزه‌ها و بخش‌های دارای نقاط قوت و ضعف

•        تسریع و بهبود فرآیند تصمیم‌گیری مبتنی بر داده

•        ردیابی فرصت‌های جدید

هوش تجاری ترجمه‌ی اصطلاح Business Intelligence است که بطور مخفف BI گفته می‌شود. BI در انتهای نام Power BI نیز به همین اشاره دارد.

همانطور که از تصویر بالا می‌توان استنتاج کرد فرآیندی که در هوش تجاری باید طی شود تا به بینش‌هایی در کسب و کار برسیم شامل موارد زیر است: جمع‌آوری داده از منابع مورد نیاز و تجمیع آنها، ساختار دادن به داده، تحلیل اطلاعات و در نهایت مصورسازی و نمایش نتایج بدست آمده بصورت نمودار و داشبورد. 

مصورسازی داده (Data visualization)

 مصورسازی به معنی نمایش گرافیکی اطلاعات و داده‌ها توسط نمودار، نقشه و جدول است که امکان فهم سریع روندها،‌ الگوها و داده‌های پرت از داده‌های بسیار بزرگ را در اختیار ما قرار می‌دهد. زیرا مغز ما در پردازش رنگ و شکل سریع‌تر عمل می‌کند تا پردازش اعداد زیاد.

داشبورد تعاملی (Interactive Dashboard)

داشبورد، صفحه‌ یا صفحاتی است که نمودارها و مصورسازی‌ها درباره‌ی یک مجموعه داده در آن نمایش داده می‌شوند و مخاطب می‌تواند نتایج تحلیل‌ها را در یک نگاه ببیند. اگر داشبورد قابلیت آن را داشته باشد که توسط مخاطب فیلتر شود و گزارش‌های موردنیاز مخاطب را فراهم کند به آن داشبورد تعاملی گفته می‌شود.

dashboard
داشبورد هوش تجاری از مجموعه نمودارهای مرتبط با یک موضوع تشکیل می‌شود

انواع داشبوردهای هوش تجاری

پس تابحال فهمیده‌ایم داشبوردهای هوش تجاری، مجموعه‌ای از نمودارها و گراف‌های مختلفی هستند که هریک از آنها از جنبه‌های مختلفی برای تحلیل وضعیت کسب‌وکار کاربرد دارند. داشبوردها اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند و هرکدام به دلیل خاصی طراحی می‌شوند. مثلا گاهی اوقات داشبوردی برای نمایش کلیات وضعیت یک سازمان برای ارائه به مدیر لازم است و گاهی یک داشبورد برای تحلیل جزئیات بسیاری که در کسب‌وکار وجود دارد برای کارشناس مربوطه طراحی می‌شود. نگرش هر داشبورد و اینکه چه مواردی را تحلیل و گزارش می‌کند آنها به یک دسته تقسیم می‌کند:

۱- داشبورد عملیاتی: داشبوردهای عملیاتی به کاربران نهایی امکان می‌دهد تا بر فعالیت‌ها، رویدادها یا فرآیندهای تجاری روزانه نظارت داشته باشند. این داده‌ها معمولا بطور مداوم در حال تغییر هستند به همین دلیل چنین داشبوردهایی کاربران را قادر می‌سازند تغییرات را رصد کنند و در صورت لزوم تصمیمات کوتاه مدت برای بهینه سازی عملکرد بگیرند. داده‌های جمع‌آوری‌شده در داشبوردهای عملیاتی بیشتر بصورت Realtime است یعنی منعکس‌کننده اتفاقاتی است که در لحظه رخ می‌دهد.

 ۲- داشبورد استراتژیک: داشبوردهای استراتژیک که داشبوردهای اجرایی نیز نامیده می‌شوند، معیارهایی را که کاربران برای نظارت بر عملکرد کسب و کار نیاز دارند «در یک نگاه» ارائه می‌دهد. هدف این داشبورد ارائه‌ی شواهدی است که برای تصمیم‌گیری‌های کلان لازم است. تا قبل از این تصمیم‌گیرندگان بر پایه‌ی حدس و گمان تصمیم‌های موردنیاز را اتخاذ می‌کردند ولی تحلیل داده مستنداتی را در اختیارشان می‌گذارد که بتوانند براساس آن به بینش مناسب دست پیدا کنند. داشبوردهای اجرایی معمولاً از داده‌های انباشته ساخته می‌شوند. یعنی داده‌هایی که در طی زمان جمع‌آوری شده است، بصورت هفتگی، ماهانه یا فصلی نمایش داده می‌شوند تا روندها و الگوهایی که در بلندمدت شکل گرفته است، شناسایی کنند.

 ۳- داشبورد تحلیلی: داشبوردهای تحلیلی این امکان را برای کاربران نهایی فراهم می‌کند که جزئیات داده‌های خود را بررسی کنند و با تجزیه و تحلیل علل رخدادها را ریشه‌یابی کنند. این داشبوردها بیشتر از انواع دیگر داشبورد شامل داده‌های توصیفی، تجزیه و تحلیل مقایسه‌ای و روندهای تاریخی می‌شوند و به مهارت تحلیلگر برای دریافت بینش و آگاهی بستگی دارد. چنین داشبوردهایی برای پیش‌بینی آینده‌ی نزدیک با توجه به وضعیت موجود کمک می‌کند. 

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors