کارگاه حضوری و آنلاین روایتگری با داده (رایگان)

datajournalism

در این رویداد دو ساعته حضوری و آنلاین ابتدا سراغ تفسیر یک نمودار می‌رویم و برای فهم عوامل اجتماعی مرتبط با آن می‌پردازیم. بعد از آن انواع دیتاژورنالیسم را با توجه به نوع خروجی آن مرور می‌کنیم و با برخی از بهترین نمونه‌های آن در دنیا آشنا می‌شویم. تقسیم‌بندی دیگری محتوای دیتاژورنالیسم بر اساس میزان ماندگاری آن‌ها در فضای عمومی است که با توجه به منحنی آمار بازدید مطالب آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. بررسی این منحنی بازدید این عناوین ما را با یک سوال مهم مواجه می‌کند: 

  • چه عواملی در ماندگاری محتوای دیتاژورنالیسم نقش بازی می‌کنند؟ 

برای پاسخ به این سوال با یکدیگر تبادل نظر می‌کنیم تا بتوانیم عوامل موثر را پیدا کنیم. بعد از آشنایی با این موارد سراغ تمرین آخر رویداد می‌رویم. پروژه‌های تحلیل داده در حوزه عمومی معمولا از یکی از نقاط زیر شروع می‌شوند:

  1. داده: وقتی داده‌ای به دردبخور پیدا می‌کنیم و می‌خواهیم با استفاده از آن پرسشی مفید و ارزشمند طرح کنیم.
  2. موضوع: وقتی موضوعمان مشخص است و می‌خواهیم حول سوالی طرح کنیم که فراهم کردن داده برای پاسخ به آن امکان‌پذیر باشد. 
 
در یک ساعت پایانی رویداد سراغ داده‌ها و موضوعات واقعی می‌رویم و این دو رویکرد را با مشارکت یکدیگر تمرین می‌کنیم. در پایان رویداد ضمن معرفی جایزه دیتاژورنالیسم دقیقه از تمامی شرکت‌کنندگان در کارگاه دعوت می‌شود تا در آن شرکت کنند. 

 

برنامه رویداد

 

  • همفکری برای تفسیر یک نمودار

  • دیتاژورنالیسم و توانایی قصه‌گویی با داده
  • انواع دیتاژورنالیسم بر اساس قالب خروجی و معرفی چند نمونه‌ جذاب
  • انواع محتوا بر اساس میزان ماندگاری (الگوی منحنی بازدید)
  • همفکری برای پیدا کردن عوامل موثر در ماندگاری محتوا
  • تمرین‌هایی برای ایده‌پردازی و طرح سوال تحلیل داده در حوزه عمومی:
  1. شروع از داده‌های واقعی
  2. شروع از چند موضوع مشخص

مخاطبان

  • کارشناسان و تحلیلگران داده در سازمان‌ها و کسب‌وکارها
  • علاقه‌مندان به روایتگری با داده (data story telling)
  • روزنامه‌نگاران تحقیقی و تولیدکنندکان محتوا
  • پژوهشگران و علاقه‌مندان به داده‌های عمومی
  • علاقه‌مندان تحلیل داده برای حوزه عمومی

ارائه‌دهنده و تسهیلگر

علیرضا کدیور

علیرضا کدیور

دانش‌آموخته آمار، تحلیلگر داده، مدرس علوم داده در مدرسه پردازش و تحلیل داده دقیقه، مدرس مدعو دانشگاه صنعتی شریف و نویسنده در مجله تحلیلی دقیقه

اطلاعات ثبت نام و برگزاری

  • تاریخ برگزاری: دوشنبه 4 دی ۱۴۰۲ ساعت 18:30 تا 20:30
  • شیوه برگزاری:  حضوری و آنلاین
  • مدت زمان رویداد: 2 ساعت
  • محل برگزاری حضوری: تهران، میدان هفت تیر، بلوار کریمخان، خیابان حسینی، جنب میدان سنایی
  • محل برگزاری آنلاین: گوگل‌میت (نیازی به نصب هیچ نرم‌افزاری نیست، لینک کلاس قبل از شروع جلسه برای ثبت‌نام‌کنندگان ایمیل خواهد شد)
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تماس: ۸۸۳۴۹۲۴۴ 021

برای ثبت نام در این دوره کافیست فرایند ثبت نام را در ادامه تکمیل کنید.

ثبت‌نام کارگاه حضوری

ظرفیت ثبت نام: 15 نفر

ظرفیت تکمیل شد.

محل برگزاری: تهران، میدان هفت تیر، بلوار کریمخان، خیابان حسینی، جنب میدان سنایی

ثبت‌نام کارگاه آنلاین

ظرفیت ثبت نام: 80 نفر

محل برگزاری: google meet

اگر به دیتاژورنالیسم علاقه‌مندید می‌توانید به این لینک نیز مراجعه کنید: 

برگزارکننده

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors