آشنایی و نصب

مفاهیم پایه

بردار

ماتریس

فاکتور

لیست

جدول

معرفی R و Rstudio

فهرست

معرفی برنامه R

وقتی پس از نصب R آن را در کامپیوتر خود باز کنیم با چنین صفحه‌ای مواجه می‌شویم.

این صفحه اصطلاحاً کنسول R است. در این صفحه دستور مورد نظر خود را بنویسیم و آن را اجرا کنیم. مثلا اگر مانند تصویر بالا در کنسول R بنویسیم 5 + 3 نتیجه این محاسبه در سطر بعد قابل مشاهده خواهد بود. 

اما ذخیره دستورات در کنسول امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل، انجام تمامی مراحل تحلیل در کنسول بسیار دشوار است. تحلیلگران معمولا دستورات مورد نظر خود را در یک فایل جدید می‌نویسند و آن را ویرایش و اجرا می‌کنند. این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تحلیل خود را ذخیره کنند و از آن برای اجرای مجدد یا تغییر و توسعه‌های بعدی استفاده کنند. 

اگر به بخش file در بالای صفحه سمت چپ بروید و گزینه New script را انتخاب کنید یک فایل خالی در یک ویرایشگر (Editor) برای نوشتن دستورات مورد نظر شما باز خواهد شد. این فایل حاوی بخش‌های مختلف تحلیل شما خواهد بود بنابراین باید آن را در جای مناسب در کامپیوتر خود ذخیره کنید. این فایل با فرمت R. در کامپیوتر شما ذخیره می‌شود و هر جا که R نصب باشد قابل اجرا خواهد بود. 

چگونه یک دستور را در R اجرا کنیم؟

گزینه‌های Run all و Run line or selection در بخش edit (بالا سمت چپ) این امکان را به شما می‌دهد تا دستوراتی که در ویرایشگر نوشتید به صورت یکباره یا به صورت گزینشی اجرا کنید و نتیجه آن را در کنسول ببینید. در تصویر بالا دستورات یا کدهای داخل ویرایشگر اجرا شده‌اند و نتیجه اجرا در کنسول قابل مشاهده است.

* * *

اما چنانچه در درس گذشته گفته شد برای تحلیل داده، ویرایشگری با امکانات و قابلیت‌های بیشتر لازم است. به همین دلیل، تحلیلگران معمولا از ویرایشگر بالا برای تحلیل داده استفاده نمی‌کنند بلکه سراغ ویرایشگرهای پیشرفته‌تری مانند RStudio می‌روند. 

معرفی نرم‌افزار RStudio

وقتی پس از نصب RStudio آن را در کامپیوتر خود باز کنیم با چنین صفحه‌ای مواجه می‌شویم. 

اگر رنگ پس‌زمینه RStudio برای شما با این عکس متفاوت است تعجب نکنید. برای تغییر رنگ پس‌زمینه به نوارابزار tools در بالای صفحه بروید و گزینه Global Options را انتخاب کنید. سپس به Appearance بروید و در قسمت Editor Theme گزینه مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

کنسول برنامه با همان کارکردی که پیش‌تر توضیح داده شد در سمت چپ برنامه قابل مشاهده است و از طریق آن با R تعامل کرد.

در سمت راست دو پنجره دیگر وجود دارد:

  • در پنجره بالا در بخش Environment می‌توانید آنچه با اجرای دستورات R در حافظه کوتاه‌مدت ذخیره می‌شود را ملاحظه و مدیریت کنید.
  • در پنجره پایین می‌توانید نمودارهایی را که در ترسیم می‌کنید را در بخش plot مشاهده کنید، در بخش file به فایل‌هایی که در کامپیوتر خود دارید دسترسی پیدا کنید، کتابخانه‌های خود را در بخش Packages مشاهده کنید یا از همین طریق کتابخانه جدید نصب کنید و ابهام‌هایی که دارید با جستجو در بخش help برطرف کنید.

اگر در سمت چپ نوار افقی بالا در بخش file گزینۀ New file را انتخاب کنیم که ویرایشگرِ RStudio در یک پنجره جدید (بالا سمت چپ، بالای کنسول) باز می‌شود و می‌توانیم دستورات مورد نظر خود را در آن بنویسیم و پس از اتمام برنامه‌نویسی آن را با فرمت R در آدرس دلخواه در کامپیوتر خود برای استفاده‌های بعدی ذخیره کنیم. 

چگونه یک دستور را در ویرایشگر RStudio اجرا کنیم؟

برای اجرای دستورات (کدها) در RStudio می‌توانیم آن‌ها را با کلیک روی گزینه Run به صورت سطر به سطر اجرا کنیم نتیجه هر یک را روی حافظه کوتاه‌مدت (Environment) یا در کنسول ببینیم یا بخش مورد نظر خود را با ماوس انتخاب کنیم و با کلیک روی گزینه Run صرفاً آن بخش را اجرا کنیم. روش میان‌بر اجرا استفاده از کلیدهای Ctrl و Enter روی صفحه کلید کامپیوتر است.

* * *

امکانات و قابلیت‌های RStudio بیشتر از آن است که در این درس گفته شد. با برخی این از این موارد متناسب با نیاز خود در آینده با آن بیشتر آشنا خواهیم شد. اما فعلا همین مقدار کافی است تا بتوانیم یادگیری R را با خیال راحت در RStudio آغاز کنیم. 

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors