مبانی برنامه‌سازی کامپیوتری با زبان پایتون و مقدماتی برای تحلیل داده (دانشگاه صنعتی شریف)

برنامه آموزشی

1.      کامپیوتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

1.1.    تبدیل مبنا و ساختار دودویی حافظه (بیت و بایت و …)

1.2.   زبان برنامه‌نویسی چیست؟

2.     پایتون به مثابه ماشین‌حساب

2.1.   عملگر و اولویت‌های آن، مقدار و انواع اسکالر آن

3.    متغیر و کلیدواژه‌های رزروشده

3.1.  انواع خطا

4.    ساختار شرطی و حلقه‌های تکرار

5.    توابع پیش‌ساخته و تعریف توابع جدید

5.1.  رویکرد مستقیم و بازگشتی در نوشتن توابع

6.     مقدمه‌ای کوتاه درباره الگوریتم

6.1.   آزمون‌و‌خطا و تقریب: روش تنصیف و مقایسه عملکرد آن با سایر روش‌های جستجو

7.    رشته، چندتایی، محدوده، لیست (انواع غیر اسکالر مقدار)

7.1.  تغییرپذیری و تغییرناپذیری مقدار در متغیرهای غیر اسکالر

8.    الگوریتم‌های مرتب‌سازی و مقایسه عملکرد آن‌ها

9.     مجموعه‌‌ و دیکشنری

9.1.   نکات تکمیلی درباره فرمت چاپ در رشته‌ها

10.   خواندن و نوشتن فایل

11.    پیمانه، کتابخانه و نگاه پیمانه‌ای

11.1. نکاتی دربارۀ مستندسازی برای ادامه حیات برنامه‌های کامپیوتری

12.  نکات تکمیلی درباره اعداد اعشاری و کسر با استفاده از کتابخانه Fraction

13.  اعداد تصادفی و تولید آن‌ها با کتابخانه random

14.  محاسبات برداری و عددی و استفاده از کتابخانه numpy برای انجام آن‌ها

15.  مقدمه‌ای کوتاه دربارۀ مصورسازی داده‌هاو ترسیم نمودار

15.1.                  استفاده از کتابخانه matplotlib

16.  تولید اعداد تصادفی برای شبیه‌سازی و حل مسئله (ایدۀ مونت کارلو)

17.  مقدمه‌ای کوتاه درباره آوردن داده‌ها در قالب جدول

17.1.                  مقدمات تحلیل داده با استفاده از کتابخانه pandas

 

18.  پروژه پایانی

محتوای آموزشی و تمرین‌ها

ارزشیابی

  • تمرین: 25%
  • میان‌ترم: 25%
  • پایان‌ترم: 25%
  • پروژه: 25%
  • آزمون کلاسی: 10%
  • مسابقه آی‌سی‌پی‌سی: 5%

       ————————–

       جمع: 150%

منابع

  1. John V. Guttag, Introduction to Computation and Programming Using Python, Fourth Edition; With Application to Understanding Data; MIT Press 2016
  2. Eric Grimson, John Guttag, Ana Bell; Introduction to Computer Science and Programming in Python; MIT Open Courseware 2016
  3. David J. Malan, CS50: Introduction to Computer Science; Harvard University 2021
  4. Daniel Hills, The Pattern on the Stone; 1998
  5. Peter Higgins; Nets, Puzzles, and Postmen: An exploration of mathematical connections; Oxford Press 2007
  6. code.org Learning computer science
  7. bebras.org International Challenge on Informatics and Computational Thinking
دانشکده مهندسی کامپیوتر

دسترسی به محتوای اختصاصی کلاس

برای دسترسی به محتوای اختصاصی این کلاس لطفا کدی که در اختیار شما قرار گرفته را وارد کنید و بقیه مراحل را طی کنید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors